لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

ستانکزی: ۲۸ بال طیارات پیشرفته بزودی به افغانستان داده میشود


محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان
محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می گوید که اقدامات عملی برای تقویت نیروهای هوایی این کشور صورت گرفته است.

از اقدامات و تلاشها برای تقویت نیروهای هوایی افغانستان در حالی سخن زده می شود که جنگ در این کشور نسبت به هر زمان دیگر شدت یافته و نیروهای امنیتی افغان به حمایت بیشتر هوایی نیاز دارند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که در عرصه تقویت نیروهای هوایی پیشرفت های خوبی صورت گرفته و چند فروند طیاره نوع دی ۵۳۰ به این کشور رسیده و تعدادی هم در حال رسیدن است.

محمد معصوم ستانکزی سرپرست این وزارت روز شنبه در نشست استجوابیه ولسی جرگه گفت که بر علاوه آن تعدادی از طیارات جنگی و کشفی دیگر نیز بزودی شامل عملیات های نیروهای امنیتی افغان خواهد شد.

وی گفت:

"طیاره های بال ثابت که با استفاده از شعاع لایزر و امکانات استخباراتی قوی که در آن نصب شده است بنام (ای ۲۹) یاد می شود به تعداد ۲۸ بال به افغانستان داده می شود. از این جمله چهار بال آن در حالی رسیدن به افغانستان است و امیدوار هستیم که در آخر ماه جاری این طیارات به کشور برسد."

پیش از این هند نیز چهار بال هلیکوپتر با افغانستان کمک کرده است که سه بال آن به این کشور رسیده و یکی دیگری آن بزودی به این کشور سپرده خواهد شد.

مقامات افغان پیش از این همواره از ضعف نیروهای هوایی افغان سخن گفته اند و از جامعه جهانی بخصوص از امریکا و ناتو خواسته اند تا برای تقویت آن اقدام کنند.

شماری از اعضای شورای ملی و کارشناسان نظامی یکی از علت های اساسی افزایش تلفات نیروهای امنیتی در میدان های جنگ را نیز ضعف نیروهای هوایی این کشور خوانده اند.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان می گوید که کار برای ایجاد فابریکه ترمیم هلیکوپترها در داخل کشور ادامه دارد و متحدان بین المللی افغانستان تعهد کرده اند که تا پنج سال دیگر از لحاظ تجهیزات و توانایی تخنیکی ظرفیت ها در این وزارت را بیشتر سازند.

به گفته وی در دو سال آینده پول هنگفتی در زمینه تقویت قوای هوایی افغانستان هزینه خواهد شد.

وی افزود:

"برای دو سال آینده حدود ۲.۵ میلیارد دالر در بخش قوای هوایی سرمایه گذاری می کنند و تعهد در این قسمت به صورت قطعی نهایی گردیده است. در ظرف چهار ماه آینده حدود ۷۲۸ عراده وسایط جدید زرهی اکمال می شود که بخش پولیس و اردو را در بر می گیرد و انتقال آن آغاز شده است."

وزارت دفاع افغانستان می گوید که با این کمک ها بخش هوایی این کشور تقویت خواهد شد و در زمینه رادار و دفاع هوایی افغانستان نیز کارهای صورت می گیرد.

مقامات وزارت دفاع افغانستان می گویند که تقویت نیروهای هوایی این کشور در اولویت قرار دارد و در کنفرانس وارسا که قرار است در نیمه سال جاری میلادی برگزار شود نیز در کنار مسایل دیگر روی تقویت این نیروها تأکید می شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG