لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

بیش از ۳۰۰ زن و دختر افغان از برنامه آموزشی "پروموت" فارغ شدند


در موج از انتقادات شماری از زنان و دختران افغان برای عدم سهم دادن شان در بخش های آموزشی و تصمیم گیری برای اولین بار بیش از سه صد زن و دختر افغان روز دوشنبه از یک برنامه آموزشی بنام پروموت فارغ گردیدند.

رولا غنی خانم رئیس جمهور کشور در مراسم که به همین مناسبت در کابل برگزار شده بود از فارغان این برنامه تقاضا کرد که آموخته های شان را برای وارد کردن تغییرات مثبت در جامعه بکار گیرند:

" تلاش نمائید تا اعتماد به نفس خویش را تقویت نمائید، شما قوی هستید و مغز دارید از آن استفاده کنید شما در چهارچوکات حقوقی بحث های داشتید که باعث بوجود آمدن تساوی جنسیتی در اجتماع گردیده است بعضی از شما میل به تشبث را دارید، منحیث یک مبتکر فعال در جامعه تجاری و اقتصادی سهم فعال داشته باشید. "

برنامه پروموت برای زنان و دختران افغان اخیراً به کمک مالی و تخنیکی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا ( یو،اس، ای،دی ) آغاز گردیده است.

مسئولان میگویند موضوعات مانند کمک های اولیه، کاریابی، جلوگیری از خشونت علیه زنان، قوانین و مهارت های اخلاقی شامل این برنامه آموزشی کوتاه مدت بوده است.

زنان و دختران که از این برنامه آموزشی فارغ شده اند میگویند آموزش در این برنامه بالای رشد مهارت ها و کارکرد های شان اثرات مثبت داشته است.

شریفه اختر شکری یکی از فارغان به رادیو آزادی در مورد گفت: " بسیار برنامه های مفید داشت زنان که افکار خوب دارند میتوانند از آن به صورت بهتر آن استفاده کنند من این آموزش را گرفتم تا مشکل را که در زنده گی من پیش میاید آنرا همراه با فامیل و در اجتماع حل نمایم البته از راه مشروع چیزی را که اسلام گفته و مطابق شریعت است. "

در این مراسم دلبر نظری وزیر امور زنان نیز شرکت داشت، وی گفت که اداره انکشاف بین المللی امریکا یا ( یو، اس، ای، دی) تعهد کرده است که این برنامه را گسترش میدهد.

خانم نظری گفت در نظر است تا به تعداد هفتاد پنج هزار زن در پنج ولایت کشور با مصرف بیش از دوصد میلیون دالر تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

این درحالیست که اکثر زنان و دختران افغان در مناطق دور دست هنوز هم به حقوق مدنی شان دسترسی نداشته و برخی شان با خشونت های مختلف روبرو می باشند.

برخی از مردم در کشور می گویند، راه جلوگیری از این مشکل یکی تطبیق و حاکمیت قانون و دیگر دادن آگاهی به مردم در مورد قانون و ارزش های ملی و اسلامی می باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG