لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

بلخی: موضوع مکاتب خیالی با رئیس جمهور در میان گذاشته شده است


اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان

با گذشت چندین ماه هنوز هم موضوع موجودیت مکاتب خیالی در تشکیلات وزارت معارف افغانستان حل ناشده باقی مانده است.

وزیر معارف افغانستان تائید می کند که هنوز هم تعدادی از مکاتب خیالی در تشکیلات این وزارت وجود دارد.

اسدالله حنیف بلخی روز سه شنبه حین امضای قرارداد اعمار ساختمان ۲۵ باب مکتب با موسسه یو ان او پی اس در کابل گفت که ارزیابی های شان را در رابطه به موجودیت مکاتب خیالی در کشور با رئیس جمهور در میان گذاشته اند.

وی گفت:
"مکاتب که یا هیچ وجود نداشته و یا ساختمان های که ۲۰ تا ۳۰ درصد کار شده ولی پول آن زیادتر پرداخته شده است آن موارد را ما روی یک ارزیابی دقیق و لست ها و جدول های آن را تهیه کردیم و خدمت رئیس جمهور ارایه کردیم."

این در حالیست که سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان چندی پیش در مورد حیف و میل شدن ده ها میلیون دالر در وزارت معارف خبر داده است.

هیئت موظف برای بررسی این موضوع در وزارت معارف افغانستان قبلاً به رادیو آزادی گفته است که بررسی هایش نشان می دهد که مکاتب در برخی ولسوالی های کشور در ۱۴ سال گذشته اصلاً فارغ صنف ۱۲ وجود نداشته و همچنان بیشتر پروژه های معارف کمی و کاستی ها داشته و به گونه شفاف عملی نشده است.

پس از آن رئیس جمهور غنی نیز بخاطر بررسی این موارد در وزارت معارف هیئتی را موظف ساخت.

اکنون ریاست جمهوری می گوید که هیئت توظیف شده گزارش اش را به رئیس جمهور سپرده است و تلاش ها برای حل این موضوع جریان دارد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد گفت:
"هیئت تخنیکی این را دریافته بود که شورا های معارف غیر مسئول قرارداد های را انجام داده بودند و رئیس جمهور به وزارت معارف هدایت داد تا تمامی این قرارداد ها را بررسی کند، معلوم کند که کی ها مسئول بوده اخرین دستور که داده شد این بود که باید یک میکانیزم ارزیابی و نظارت ایجاد شود."

آقای هاشمی افزود که رئیس جمهور به وزارت معارف هدایت داده که ارقام سراسری در مورد مکاتب و معلمین افغانستان را جمع آورده کرده و به ریاست جمهوری ارایه کند.

موضوع موجودیت فساد و مکاتب خیالی در وزارت معارف افغاستان از سوی اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف مطرح شد و گفت که شماری از مکاتب در برخی ولایات اصلاً وجود ندارد و یا هم به دلیل نا امنی ها مسدود شده است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG