لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

طالبان نیز از شرکت های مخابراتی مالیه می خواهند


رهبری مرکزی طالبان در یک جلسۀ سری ماه گذشته در نزدیکی کویته از نمایندگان چهار شرکت عمدۀ خدمات تیلفیون موبایل در افغانستان خواسته اند که اگر می خواهند به آنتن ها و کارمندان آنها کدام آسیب نرسد به طالبان مالیه بپردازند.

دو تن از نمایندگان این شرکت ها که در این جلسه حضور یافته اند به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته اند که این درخواست پس از آن شد که حکومت افغانستان در ماه اکتوبر گذشته اعلان کرد که بعد از وضع ۱۰ فیصد مالیۀ اضافی بر شرکت های خدمات موبایل، ۷۸ میلیون افغانی بدست آورده است.

یکی از این نمایندگان که نامش ذکر نشده است به آژانس خبر رسانی فرانسه گفته است:

"آنها می خواهند که عین مالیۀ را که به حکومت میدهیم به آنها نیز بپردازیم."

او می افزاید:

"ما در پاسخ گفتیم که پرداخت چنین مالیه کاروبار ما را از بین می برد ولی آنها گفتند که این یگانه راه ایست که شما می توانید از طریق آن کارمندان خود را از آسیب و تأسیسات خود را از سوختاندن حفاظت کنید."

یک منبع شورای کویته در گفتگو با آژانس خبر رسانی فرانسه خبر دایر شدن این جلسه را تائید کرده گفته است که آنها منتظر پاسخ رسمی این شرکت ها می باشند.

او گفته است که:

"ما به نمایندگان این شرکت ها گفتیم، اگر شما می خواهید که آنتن های شما را حمایت کنیم ما حق داریم از شما مالیه بگیریم. شما باید مالیه بپردازید."

آژانس خبر رسانی فرانسه می افزاید که طالبان از مدت ها به اینسو شرکت های خصوصی مخابراتی را در افغانستان هدف قرار داده، انجنیران را اختطاف و تأسیسات آنها را تخریب کرده است.

طالبان برای اینکه جنگجویان آنها کشف نشوند بارها خواستار قطع خدمات مخابراتی نیز شده اند.

همچنین گفته میشود که قوماندانان محلی طالبان از مدتها است که در مناطق زیر کنترول خود از تاجران، شرکت های خصوصی امنیتی و شرکت های ساختمانی که از غرب تمویل می شوند مالیه میگیرند.

ولی این اولین بار است که شورای طالبان از شرکت های خدمات تیلفیون رسماً مالیه می خواهد.

این اقدام طالبان نشان میدهد که آنها چگونه به طور روز افزون چون یک حکومت نام نهاد عمل میکنند.

این اقدام طالبان خطرهای سرمایه گزاری در کشور جنگ زدۀ افغانستان خصوصاً برای شرکت های مخابراتی را برجسته میسازد و نشان میدهد که این ساحه نیز به میدان کشمکش میان آنها و حکومت افغانستان تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG