لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

روزنامه های جهان در مورد حمله بر کارمندان طلوع تبصره کرده اند


یک تعداد زیاد از روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد حمله انتحاری بر کارکنان تلویزیون طلوع مطالبی را به نشر رسانده اند که هفت نفر کشته و بیش از ۲۰ زخمی بجا گذاشته است.

روزنامه واشنگتن پُست می نویسد طالبان چند ماه بخاطر نشرات انتقادی این تلویزیون، دشمنی خود را با آن اعلان کرده و چنین ادعا می کنند که گویا این تلویزیون فرهنگ اجنبی را در افغانستان ترویج می دهد.

اما به نوشته روزنامه تحلیلگران افغان و شبکه های حامی ژورنالستان در جهان چنین عقیده دارند که طالبان با این عمل خود می خواهند در شبکه های مطبوعاتی افغانستان ترس ایجاد کنند.

به نوشته واشنگتن پست این حمله از سوی حلقه های داخلی و خارجی محکوم شده است.

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود می نویسد، طالبان تهدیدهای قبلی خود را علیه رسانه ها با حمله بر کارمندان طلوع جامه عمل پوشاندند و بازهم تهدید می کنند که بخاطر پوشش تصرف موقت کندز از سوی طالبان توسط این رسانه ها که به طبع دل طالبان نبود حملات خود را علیه آنها بازهم دوام می دهند.

به نوشته نیویارک تایمز طالبان عموماً حمله خود را در افغانستان بیشتر ساخته اند که حمله بر کارمندان طلوع در یک ماه چهارمین حمله در کابل می باشد.

سفارت امریکا روز چهارشنبه به اتباع این کشور در افغانستان هشدار داد که طالبان می خواهند بر یک مهمانخانه خارجیان در کابل حمله کنند و از آنها خواست که در حرکت خود محتاط باشند.

روزنامه می افزاید بعد از یک حمله قبلی طالبان بر یک هوتل در کابل که ژورنالیست خبرگزاری فرانسه سردار محمد با همسر و فزرندانش در آن کشته شدند، طالبان از این کار خود معذرت خواسته و گفتند که اشتباه صورت گرفته است.

در آنوقت تمام رسانه های افغانستان اعلان کردند که نشر خبرهای طالبان را بایکوت می کنند و دوهفته از نشر خبرهای آنها ابا ورزیدند.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد اگر هدف طالبان در این حمله خاموش ساختن مطبوعات بوده باشد، آنها به این هدف خود نرسیده اند، زیرا تلویزیون طلوع در نشرات خود بعد از این حادثه پیهم اعلان می کند که دشمنان بشریت، صلح و اسلام همکاران آنها را به شهادت رساندند زیرا این افراد جنایات آنها را برملا می ساختند.

روزنامه از قول یک نطاق تلویزیون طلوع اقتباس آورده است که در وقت نشرات گفت آنها می خواهند ما را خاموش بسازند، ولی آنها هرگز به این هدف شوم خود نخواهند رسید.

روزنامه نیویارک تایمز به یک موضوع دیگر هم اشاره می کند که بر عکس سالهای گذشته که در زمستان حملات طالبان کم می شد، این بار در سرما هم آنها به حملات خود ادامه داده و این حملات علیه اهداف خارجی و حکومتی بیشتر شده است.

به نوشته روزنامه شاید طالبان می خواهند قبل از آغاز عملی پروسه صلح افغانستان خود را در موقف قوی تر نشان بدهند تا در داد و ستد صلح شرایط بیشتر خود را بر حکومت بقبولانند.

XS
SM
MD
LG