لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

بزها، قالین و جواهرات به افغانستان کمک کرده اند، اما چطور؟


جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان

بزها، قالین و جواهرات به افغانستان کمک کرده اند، اما چطور؟

آیا کارمندان وزارت دفاع امریکا برای نمایشگاه قالین به اروپا سفر کرده اند؟

مسئلهء مسافرت ها به هند در مورد جواهرات چگونه بوده است؟

این سوالات شاید پرسش ها ی غیر معمولی به نظر بیاید که باید از وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون امریکا پرسیده شود، اما اعضای کمیتهء خدمات نظامی مجلس سنای این کشور در اجلاس استماعیهء روز چهارشنبه تلاش کردند به این پرسش پاسخ بیابند که یک گروهء کاری وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، بطور دقیق چگونه 638ملیون دالر را برای رشد اقتصادی افغانستان مصرف کرده است.

زمانیکه سناتور کیلی ایوتی (Kelly Ayotte) پرسید "آیا این مصارف، ارزش آن را داشت؟"، براین مککیون (Brian McKeon) معاون وزیر دفاع امریکا درامور پالیسی، تنها چیزی که می توانست بگوید، این بود:
"این یک سوال بزرگ و سوال درست است."
به نوشتهء نشریهء پرو پوبلیکا (ProPublica)در جریان دو ساعت سوالات، براین مککیون (Brian McKeon) معاون وزیر دفاع امریکا صرف چند پاسخ مشخص داد و به جواب های که "هنوز زود است که در مورد چیزی گفت" و "گروه کاری منحل شده، موفق بود" اکتفا کرد.

براین مککیون گفت:

"گروه کاری یک موجود عجیب بود که کارشناسان ملکی امور تجارت آن را رهبری می کردند و هدف آن رشد اقتصادی افغانستان از طریق تشویق سکتور خصوصی بود."

این اجلاس استماعیه به تعقیب آن صورت گرفت که جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان چندین گزارش را در مورد مصارف بیهودهء این گروه کاری وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون، نشر کرد.

جان سوپکو می گوید، این گروه کاری وزارت دفاعقبل از آنکه به افغانستان بیاید در سال 2010 میلادی در عراق به فعالیت آغاز کرد و در آنجا نیز کارش پر از مشکل بود.

نتیجهء تحقیقات نشریهء پرو پوبلیکا در افغانستان نشان می دهد که ناکامی تطبیق درس های گرفته شده از عراق، بخشی از علت تلف شدن بیش از 17 ملیارد دالر در افغانستان است.

براین مککیون (Brian McKeon) معاون وزیر دفاع امریکا در مورد آنکه این گروهء کاری 43 ملیون دالر را برای ساختن یک تانک تیل و گاز طبیعی در افغانستان مصرف کرده است، کمتر توانست دفاع کند. وی نتوانست به سوالات ابتدایی در مورد اینکه چگونه این پول ها مصرف شده است، پاسخ دهد.

یک کمیتهء مجلس سنای امریکا که پول های ضایع شده توسط گروه کاری پنتاگون را بررسی می کند، این مسئله را نیز بررسی خواهد کرد که حدود 300 ملیون دالر بالای بند کجکی مصرف شده، اماتا هنوزهم کار آن تمام نشده است.

محمد جان رسولیار سابق معاون والی هلمند با اظهار اینکه جزییات پروژهء بند کجکی با مقامات محلی این ولایت شریک ساخته نشده است،می گوید:

"انتقال توربین سوم حدود هشت سال قبل صورت گرفت و در همانجا افتاده بود، حدود 10 ماه قبل در ماه دلو سال گذشته، کار مونتاژ و نصب توربین سوم توسط یک شرکت ترکی آغاز شد. طوریکه می دانید این یک قرارداد خیلی بزرگ است و ادارهء ولایتی در جریان نبود، اما تا جاییکه ما معلومات گرفتیم به ارزش حدود 200 ملیون دالر این قرار صورت گرفته و به ما وعده داده شد که در مدت کم کار مونتاژ آن تمام خواهد شد."

بر اساس گزارش ادارهء سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان(سیگار) پنتاگون شش ملیون دالر را برای آوردن 9 راس بز کمیاب از ایتالیا به افغانستان مصرف کرده است.

XS
SM
MD
LG