لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

منطقه انگور اده ولسوالی برمل پکتیکا طعمۀ پاکستان شد


مردم عام و برخی نماینده گان ولایت پکتیکا در ولسی جرگه می گویند که پاکستان در امتداد خط دیورند در انگور اده ولسوالی برمل تأسیسات نظامی خود را ایجاد کرده است.

ایجاد تأسیسات نظامی از سوی پاکستان در انگور اده ولسوالی برمل ولایت پکتیکا، مردم عام و نماینده گان این ولایت در ولسی جرگه را نگران ساخته است.

آنان می گویند که نظامیان پاکستانی از دو سال بدینسو در امتداد خط دیورند کار احداث تأسیسات نظامی خود را آغاز کرده و فعلاً در انگور اده دروازه بنیادی را ایجاد کرده است.

نادر خان کتوازی نماینده مردم پکتیکا در ولسی جرگه در صحبت به رادیو آزادی گفت، باشنده گان این ولسوالی چندین بار جلو پیشرفت نظامیان پاکستانی را گرفته اما در اثر بی توجهی حکومت خط دیورند در جای اصلی آن باقی نمانده و بیشتر ساحات انگور اده را نظامیان پاکستانی تصرف کرده اند.

وی گفت:

" این ساحات همه اش مربوط افغانستان بود در زمان مجاهدین پاکستان در اینجا تأسیسات نظامی خود را آغاز کرد و پاکستان انگور اده را در اختیار خود قرارداد که فی الحال تأسیسات خود را دیگر هم پیشرفت داده است پاکستان در خاک افغانستان تأسیسات خود را ایجاد کرده و چند روز قبل دروازه خود را افتتاح کرد."

مردم منطقه هم می گویند، از زمانیکه پاکستان در منطقه انگور اده که ساحه اصلی افغانان می باشد دروازه تأسیس کرده اند مردم به آنجا بشکل آزاد رفته نمی توانند.

نقیب الله یکتن از باشنده گان این منطقه در مورد به رادیو آزادی گفت:

" پاکستان تأسیسات خود را در خاک افغانستان تکمیل نموده است من روز قبل به ساحه رفتم و دیدم از من پرسیدن کی هستی و دوم تذکره من را پرسان کردند."

به اساس گزارش ها دو سال قبل در همین ساحه به هدف جلوگیری از اعمار تأسیسات نظامی پاکستان بین نیرو های سرحدی افغان و نظامیان پاکستانی درگیری رخ داد که به هر دو طرف تلفات وارد شد.

در این درگیری ها یک سرباز اردوی ملی بنام نجیب کشته شد.

وزارت سرحدات و اقوام و قبایل می گوید، حکومت تلاش های خود را آغاز کرده تا مشکل خط دیورند را با مقامات پاکستانی از راه دیپلوماتیک حل کند.

ننگیالی قلاتوال معیین این وزارت در صحبت به رادیو آزادی گفت:

" در مدت ۳۰ سال به افغانستان مشکلات مختلف بوجود آمد که سرحدات کشور ما هم از مشکلات به دور نمانده است بخصوص در امتداد خط دیورد در ولسوالی برمل یک تخطی صورت گرفته است در این مورد مذاکرات هر دو کشور جریان دارد ما از یکسو کوشش می کنم که روابط خود را نگهداریم و از سوی دیگر به این مشکل راه حل قانونی پیدا کنیم."

نظامیان پاکستانی نه تنها در انگور اده ولسوالی برمل پیشرفت کرده اند بلکه دو سال قبل در ساحه گوشته ولایت ننگرهار هم تأسیسات نظامی خود را ایجاد کرده بودند.

باشنده گان سرحدی در مورد می گویند، در اکثر این ساحات نظامیان پاکستانی مرز را بجای خود نگذاشتند و از آن را به نفع خود تغییر داده اند.

آنان می گویند، اگرحکومت برای حل این مشکل تدابیر لازم را روی دست نگیرد، بیشتر ساحات سرحدی به همچو مشکل مواجه خواهد شد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG