لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

وزارت زراعت چندین قرارداد صادرات میوه خشک به اروپا را بدست آورد


وزارت زراعت و مالداری افغانستان می گوید که به تازه گی چندین قرارداد صادرات میوه خشک را به اروپا به دست آورده است.

افغانستان پس از اشتراک در نمایشگاه بین المللی موسوم به هفته سبز برلین توانسته است ده قرار داد را در بخش صادرات میوه خشک به اروپا به دست آورد.

لطف الله راشد سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان روز سه شنبه به رادیو ازادی گفت که این کشور برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی برلین انواع از محصولات زراعتی اش را به نمایش گذاشت.

آقای راشد می گوید که محصولات زراعتی افغانستان در این نمایشگاه بازدید کننده گان زیادی داشته و حتی آنان ابراز امیدواری کرده اند که محصولات این کشور بخصوص میوه خشک افغانی را در بازار های اروپا بدست آورند.

وی گفت:

" ده قرارداد که امضا شده است در مورد فروش و صادرات میوه خشک افغانستان به اروپا و تجار اروپایی است.

پسته، بادام، کشمش، جلغوزه و انواع دیگری میوه خشک و زعفران است.

تلاش ما این است تا بتوانیم در نمایشگاه های دیگر به سطح جهان راه یابیم."

نمایشگاه بین المللی هفته سبز برلین از ۱۴ جنوری تا ۲۴ همین ماه برای ده روز به اشتراک حدود ۸۶ کشور جهان در شهر برلین جرمنی راه اندازی شد.

از این نمایشگاه به شمول اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان وزرا و مسئولان زراعت یکصد کشور جهان باز دید کردند.

بادام، پسته، چهارمعز، کشمش، جلغوزه، توت خشک، زعفران، پشمینه و ده ها نوع محصولات زراعتی افغانستان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از قرارداد های صورت گرفته برای صادرات میوه خشک این کشور به اروپا استقبال می‌کند و می‌گوید که حکومت افغانستان باید تلاش های بیشتری را جهت بازاریابی برای تولیدات این کشور انجام دهد.

یونس مهمند معاون این اتاق گفت:

" همچو نمایشگاه ها در اروپا چه از محصولات زراعتی باشد و چه تولیدات دیگر بسیارمهم است.

خواست از حکومت افغانستان بخصوص از وزارت زراعت این کشور این است تا برای محصولات و تولیدات افغانستان بازاریابی شود و این بخش ها را تقویت کند."

در ۱۴ سال گذشته تولیدات افغانستان به شمول امریکا و اروپا در کشورهای گوناگون جهان به نمایش گذاشته شده است.

قالین، زعفران، میوه تازه و خشک و برخی تولیدات و محصولات دیگر این کشور از شهرتی خوبی در سطح جهان برخوردار است اما یکی از شکایت ها این است که هنوز نیز شماری از تولیدات این کشور از آدرس کشورهای دیگر بخصوص پاکستان به بازارهای جهان صادر می شود.

عبدالهادی ارغندیوال وزیر پیشین اقتصاد افغانستان می گوید که در کنار راه اندازی نمایشگاه ها در سطح منطقه و جهان باید سهولت های ترانزیتی برای صادرات این کشور نیز فراهم گردد.

وی گفت:

" تا زمانیکه مردم به یک تولید آشنایی نداشته باشند به آن رجوع نیز نمی کنند.

مشکل عمده که من فراه راه صادرات افغانستان می بینم این است که هنوز نیز ترانسپورت مصارف زیاد دارد و متأسفانه تا هنوز نیز راه خوبی برای رساندن تولیدات به اروپا پیدا نکرده ایم."

مقامات افغان پیش از این گفته اند که افغانستان تلاش دارد تا از راه کشورهای آسیای میانه و بندر چابهار به اروپا و کشورهای خلیج راه یابد و پیشرفت های نیز در این زمینه صورت گرفته است.

از سوی هم مقامات وزارت زراعت و مالداری این کشور می گویند که آنان تلاش دارند تا با راه اندازی نمایشگاه ها در سطح منطقه و جهان برای تولیدات زراعتی افغانستان بازارهای مناسب دریافت کنند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG