لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

فساد در نهادهای امنیتی سبب افزایش نا امنی ها در کشور شده است


سید اکرام افضلی رئیس دیده بان شفافیت افغانستان
سید اکرام افضلی رئیس دیده بان شفافیت افغانستان

وجود فساد در نهاد های امنیتی افغان بخصوص در میان پولیس این کشور سخن تازه نیست اما حالا دیده بان شفافیت افغانستان می گوید که فساد سبب افزایش نا امنی ها در کشور گردیده است.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که اگر جلو فساد در میان پولیس گرفته نشود تلاش ها بخاطر مبارزه با فساد در بخش های دیگر نتیجه مطلوب در قبال نخواهد داشت.

آقای افضلی می گوید، به علت موجودیت فساد در میان پولیس، این نیروها نمی توانند که وظیفه کشف جرایم را بگونه درست انجام دهند.

وی گفت:

" فساد در نهاد های امنیتی سبب افزایش مسایل امنیتی شده است، اگر حکومت وحدت ملی در طول یکسال در برابر فساد مبارزه جدی کرده نتواند، وضعیت امنیت بدتر خواهد شد.

فساد در میان پولیس سبب شده تا این نیروهای وظیفه کشف را درست انجام ندهند حتی گفته می شود که برخی از پوسته های امنیتی فروخته می شود."

سید اکرام افضلی تأکید می کند در صورتی که پولیس، څارنوالی و قوه قضایه افغانستان آغشته به فساد اداری باشند حکومت در امر مبارزه با فساد اداری دست آوردی نخواهد داشت.

فساد اداری از بزرگترین چالش در افغانستان شمرده می شود و حکومت این کشور به همین علت با انتقادات ملی و بین المللی رو به رو شده است.

هر چند رهبران حکومت وحدت ملی بار ها تأکید کرده اند که در برابر این پدیده بگونه جدی و گسترده مبارزه خواهند کرد اما مردم این کشور می گویند که در این زمینه پیشرفتی خاصی صورت نگرفته است.

از سوی هم وزارت داخله افغانستان موجودیت فساد اداری در میان پولیس را می پذیرد اما می گوید که برای مبارزه با این پدیده اراده قوی وجود دارد.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت گفت:

" چندین اداره را رهبری جدید وزارت داخله افغانستان وظیفه داده تا در مبارزه با فساد با جدیت عمل کنند تا فساد را در آینده نه چندان دور ریشه کن سازیم.

در این راستا اقدامات جدی صورت گرفته و چندین مورد هم در چوکات پولیس و هم بیرون از تشکیلات پولیس افراد شناسایی و بازداشت و به نهاد های عدلی و قضایی سپرده شده اند."

پیش از این نیز گزارش های در مورد موجودیت فساد اداری در نهاد های امنیتی بخصوص در میان پولیس به نشر رسیده است اما مقامات امنیتی همواره گفته اند که مبارزه با این پدیده در صدر برنامه های آنان قرار دارد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG