لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

مسعود: رهبران سیاسی حکومت در تلاش نفوذ بیشتر در نهاد های دولتی اند


با گذشت بیشتر از یکسال از ایجاد حکومت وحدت ملی، اکنون شماری از مقام های برجسته حکومتی از کارکرد و راهکارهای حکومت ناراض به نظر می رسند و آنرا به انتقاد می گیرند.

نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب میگوید، نود درصد افراد در کرسی های مهم نهاد های دولتی، بر اساس برخوردهای سیاسی و قومی گماشته میشوند و هر یک از رهبران سیاسی در حکومت وحدت ملی، افراد نزدیک به خودشان را به این کرسی های معرفی میکنند.

به گفته او تقسیم قدرت میان چهره های سیاسی سبب شده است تا کمک های جهان به افغانستان از دست برود، نا امنی ها در کشور بیشتر گردد و کارها در نهاد های دولتی زمانگیر شود.

احمد ضیا مسعود تاکید میکند که از رئیس جمهور خواهد خواست تا به این چالش پایان دهد و دیگر بیش از این نگذارد تا هر رهبر سیاسی در حکومت افراد وابسته با خودشان را به کرسی های مهم معرفی کنند و یا در این نهاد ها نفوذ بیشتر پیدا کنند:

" تقسیم پوزیشن های مهم در حکومت وحدت ملی متاسفانه سیاسی و قومی شده است و کسانی را می گمارند که وفاداری سیاسی به رهبران سیاسی دارند. این فرصت ها طلایی که جامعه جهانی میخواهد کشور ما را کمک کند این فرصت ها را ما قربانی تقسیم قدرت میان جناح های سیاسی کرده ایم. در حکومت وحدت ملی آنقدر رهبران سیاسی زیاد است که هر کدامش اگر دو نفر و یا سه نفر خود را معرفی کنند، هرچند زیاد معرفی میکنند اما اگر همین اندازه هم نفر معرفی کنند فکر کنید که چقدر تلاش شان را برای پیدا کردن نفوذ در نهاد های دولتی نشان میدهد. "

احمد ضیا مسعود این سخنان را روز پنج شنبه در "سیمینار علمی افغانستان" که از سوی وزارت تحصیلات عالی برگزار شده بود، مطرح کرد، اما از این رهبران سیاسی نام نبرد.

آقای مسعود در حالی از گزینش افراد بی تجربه به اساس مصلحت در کرسی های مهم حکومت انتقاد میکند که وی خود به حیث نماینده فوق العاده در امور اصلاحات و حکومت داری خوب از سوی رئیس جمهور گماشته شده است.

این انتقاد ها پس از آن مطرح می گردد که رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله در زمان مبارزات انتخاباتی شان وعده دادند که نخواهند گذاشت تا کرسی های دولتی به شرکت سهامی شخص و یا مقام مبدل گردد.

این رهبران حکومت همچنان وعده داده بودند که در صورت پیروزی شان، در نهاد های دولتی اصلاحات می آورند، افراد با تجربه و کاران را می گمارند و برای جوانان بیشتر فرصت کار میدهند.

روز پنج شنبه در "سیمینار علمی افغانستان" که از سوی وزارت تحصیلات عالی برگزار شده بود. بیش از صد تن از جوانان اشتراک داشتند.

این جوانان که به تازه گی سند تخصص و دوکتورا در بخش های علوم اجتماعی، اقتصاد و انجنیری از جاپان گرفته به دست آورده اند از حکومت خواستند تا برای آنان فرصت کار را در نهاد های دولتی فراهم سازد.

نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب، از این جوانان خواست تا در ساختار نظام بیشتر سهم بگیرند و نگذارند تا فرصت ها قربانی تقسیم کرسی ها برای افراد غیر حرفه یی گردد.

از سوی دیگر فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی به بلند بردن ظرفیت و دانش جوانان تاکید میکند:" بلند بردن ظرفیت دولت، خدمت نافراموش شدنی است. انجمنی را که امروز تهداب آن را می گذاریم، یک کانون علم و مرکز تجمع نخبه گان خواهد بود و امیدوارم این انجمن دور از تعصبات قومی و مداخلات سیاسی باشد و مشوره های مفید را به نهاد های مخلتف ارائه دارد. "

وزیر تحصیلات عالی از ایجاد انجمن "پیس" که به کمک سفارت جاپان و به هدف تخصصی سازی نهاد های دولتی کشور ایجاد شده است سخن میزند و میگوید این نهاد را که زمینه آموزش را برای محصلان در بخش تخصص و دوکتورا فراهم ساخته است، از مداخله های سیاسی دور نگه خواهد داشت.

این انجمن به نهاد های مختلف در بخش های انجنیری، زراعت و اقتصاد مشوره می دهد.

با این همه، نماینده سفارت جاپان در کابل میگوید هم اکنون چهار صد تن از محصلان افغان در این کشور مصروف آموزش در بخش دوکتورا و تخصص هستند و این کمک ها با افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG