لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

حنیف اتمر به هدف گفتگو روی مسایل سیاسی و امنیتی به ترکیه رفت


گسترش روابط سیاسی، مبارزه جدی با تروریزم و ادامه کمک های ترکیه با نیروهای امنیتی افغان اجندای اصلی گفتگو میان مشاور امنیت ملی افغانستان و مقامات ترکی را تشکیل میدهد.

تواب غورځنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که محمد حنیف اتمر در یک سفر دو روزه به انقره رفته و در مورد چگونگی مبارزه با گروه داعش نیز با مقامات آن کشور گفتگو خواهد کرد.

آقای غورځنگ میگوید که محمد حنیف اتمر به دعوت همتای ترکی اش به آن کشور سفر کرده است: " هدف این سفر رسمی مشاور امنیت ملی افغانستان بحث و تبادل نظر در باره مبارزه مشترک علیه تروریزم بخصوص تهدیدات داعش و تداوم کمک های ترکیه در چوکات ناتو با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می باشد. "

آقای غورځنگ میگوید که محمد حنیف اتمر در این سفر دو روزه با وزرای داخله و دفاع، سرپرست وزارت خارجه، مشاور امنیت ملی و رئیس عمومی استخبارات ترکیه گفتگو خواهد کرد.

آقای اتمر در حالی به ترکیه سفر میکند که برخی مناطق افغانستان بخصوص ولایت ننگرهار شاهد فعالیت های گسترده افراد وابسته به گروه داعش بوده و این کشور به تازه گی با ایتلاف ضد داعش پیوسته است.

همچنان نا امنی ها در این کشور افزایش یافته و تلاش ها بخاطر مذاکرات صلح با طالبان مسلح نیزاز سوی افغانستان، پاکستان، امریکا و چین بیشتر گردیده است.

در این حال کارشناسان امنیتی میگویند که ترکیه در سابق نیز با افغانستان کمک های نظامی داشته و حالا نیز به حیث یک کشور مطرح در منطقه میتواند در بخش های نظامی این کشور را یاری رساند.

باری عارض یکی از این کارشناسان: " ترکیه در ابعاد مختلف میتواند با نیروهای امنیتی کشور همکاری کند، در آموزش کدرهای نظامی افغان و کمک وسایل و تجهیزات نظامی با این کشور از توان ترکیه است. همچنان ترکیه میتواند با افغانستان در بخش سلاح سنگین و سبک و قوای هوایی نیز کمک بکند. "

ترکیه در چند سال گذشته نیز با افغانستان در بخش های امنیتی کمکهای را انجام داده و صدها پولیس افغان در این کشور آموزش های مسلکی را فرا گرفته اند.

همچنان ترکیه در چوکات ماموریت حمایت قاطع در این کشور فعالیت داشته و میزبان دهها محصل افغان در بخش ملکی نیز بوده است.

باری عارض کارشناس امنیتی افغان تاکید میکند که حکومت افغانستان باید از روابط دوستانه با ترکیه استفاده خوب کرده و انقره را تشویق به کمک های ملکی و نظامی با کابل کند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG