لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

مستغنی: امیدواریم "نقشۀ راه" در سومین نشست نهایی شود


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

حکومت افغانستان امیدوار است که در نشست چهار جانبه امروز (شنبه) در اسلام آباد، طرح و یا نقشه راه برای آغاز مذاکرات صلح، نهایی شود.

اسلام آباد پایتخت پاکستان امروز میزبان اجلاس چهار جانبه می باشد که در آن روی چگونکی آغاز مذاکرات صلح در افغانستان، بحث و گفتگو می شود.

این سومین جلسه از نوع این نشست ها به شمار می رود که در آن نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا، اشتراک دارند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها انتظار دارند که در اجلاس امروز نقشۀ راه نهایی شود.

وی گفت:

"قرار است نقشه راه برای مذاکرات صلح نهایی شود و با تأکیدِ که جمهوری اسلامی افغانستان روی استجالیت این روند دارد، جدیاً انتظار دارد که این نقشۀ راه در نشست سومی نهایی شود."

همزمان با این، شورای عالی صلح افغانستان می گوید که هیئت آنها در اجلاس چهار جانبه در اسلام آباد اشتراک می کند.

حبیب الله فوزی مسئول روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان گفت:

"بلی نماینده گان شورای عالی صلح در دو مجلس که گذشت هم شرکت داشتند و این شورا عضو نشست سومی نیز خواهد بود."

آقای فوزی همچنان ابراز امیدواری کرد که بعد از نشست چهار جانبه، مذاکرات مستقیم صلح آغاز شوند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در پاسخ سوال، اشتراک نماینده گان طالبان را در این نشست مستقیماً رد نکرد، اما گفت که این نشست به ادامه اجلاس کابل، به اشتراک نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برگزار می شود.

در این میان، عطا محمد شاهد شارژدافیر سفارت پاکستان در مسکو در مصاحبۀ با خبرگزاری انترفکس روسیه گفت، آنها توقع دارند که در اجلاس امروزی اسلام آباد یک پیشرفت مهمی به میان آید.

آقای شاهد در این مصاحبه اش گفت، کشورش می خواهد که حکومت و طالبان افغان بین خود میکانیزم را ایجاد کنند که بر اساس آن برای امنیت و ثبات افغانستان کار مشترک نمایند.

این دیپلومات پاکستانی در مسکو گفت، نمی داند که این کار چه زمانی را در بر می گیرد، اما آنها در انتظار یک پیشرفت بزرگ هستند که به گفتۀ وی امید است در اجلاس چهار جانبه اسلام آباد بدست آید.

XS
SM
MD
LG