لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

"۲۰۱۶ سال مرگبار برای خبرنگاران در افغانستان خواهد بود"


نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به حمله بر دو کارمند یک رادیو در بغلان توجه کرده است.

محمد ابراهیم هاشمی ۲۲ ساله و محمد موسی هاشمی ۲۰ ساله، شام پنجشنبه گذشته در پلخمری هدف حملهء افراد مسلح قرار گرفتند.

نیویارک تایمز می نویسد، به بدن محمد ابراهیم هاشمی، ادیتر بخش خبر و مسئول برنامه های سیاسی و فرهنگی رادیو ادیب، یک مرمی اصابت کرده و او در شفاخانه در حالت کوما به سر می برد.

به نوشته روزنامه، برادر ابراهیم، موسی که به شدت مورد لت و کوب قرار گرفته بود، از شفاخانه مرخص شده است.

روزنامه می نویسد، هرچند مسئولیت این عمل را کسی به عهده نگرفته، اما گمان می رود طالبان که حملات مرگبار را بر کارمندان رسانه ها درین اواخر افزایش داده اند، این کار را انجام داده باشند.

نیویارک تایمز به نقل از موسی هاشمی می نویسد، او و برادرش چند بار از طریق تلیفون تهدید شده بودند و به آنها گفته شده بود که اگر وظیفه را ترک نکنند، کشته خواهند شد.

به نوشته روزنامه، هاشمی گمان می کند که در حمله بالای شان طالبان دست دارند، زیرا در گذشته از سوی این گروه تهدید شده بودند.

روزنامه به کشته شدن هفت کارمندان تلویزیون طلوع در کابل و محمد زبیر خاکسار، خبرنگار و طنز پرداز در ننگرهار هم اشاره کرده است.

به نوشته روزنامه، خاکسار چند بار از سوی داعش به مرگ تهدید شده بود.

نجیب شریفی، رئیس کمیته مصئونیت خبرنگاران به نیویارک تایمز گفته است، ۲۰۱۶ سال بسیار مرگبار برای خبرنگاران در افغانستان خواهد بود.

روزنامه در ادامه می نویسد، در تکتیک جنگی طالبان تغییرآمده و این گروه جنگ علیه رسانه ها را آغاز کرده است.

استار تربیون

تشویش باشنده های کندز در مورد احتمال تصرف دوبارۀ شهر کندز توسط طالبان، در یک مطلب روزنامه استار تربیون به بررسی گرفته شده است.

فرهاد محصل رشته ادبیات دری پوهنتون کندز است.

روزنامه به نقل از فرهاد می نویسد، با دیدن شکست نیروهای افغان در برابر طالبان در ماه سپتمبر در کندز، بسیار ترسیده بود.

به باور فرهاد، با آنکه شمار طالبان نسبت به نیروهای افغان بسیار کم و روحیۀ شان هم ضعیف بود، اما طالبان توانستند کنترول شهر کندز را در دست بگیرند.

به نوشته روزنامه، پس از تصرف دوبارۀ شهر کندز توسط نظامیان افغان به حمایت نیروهای بین المللی، برای یک مدت احساس آرامی به فرهاد دست داد.

اما روزنامه می نویسد که این احساس زیاد دوام نکرد و نه تنها فرهاد بلکه دیگر باشنده های کندز حالا در مورد احتمال برگشت طالبان به شهر کندز نگران اند.

به نوشته روزنامه، فرهاد که در یک هفته چند بار به محل بود و باش اصلی خود در بیرون از شهر کندز سفر می کند، می گوید که در مسیر راه بیرق های سفید رنگ را می بیند و به این باور است که حاکمیت دولتی هم تنها به ساختمان های محدود می شود که نیروهای افغان در آنها مستقر اند.

فرهاد افزوده است، زمانی که از شهر کندز دور می شود، تصویر کاملاً متفاوت را می بیند و آنهم گسترش نفوذ و حضور طالبان نسبت به دولت در منطقه.

XS
SM
MD
LG