لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

سران طالبان در بعضی ولسوالی های هرات آزادانه رفت و آمد میکنند


نماینده گان مردم هرات در شورای ولایتی می گویند، سران طالبان در بعضی از ولسوالی های این ولایت آزادانه رفت و آمد دارند.

آنان نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده می گویند، طالبان در بعضی از ولسوالی های ناامن برای خود قوماندان امنیه، رئیس محکمه و دیگر مسئولان را تعیین می کنند.

با توجه به این نگرانی ها، مقامات محلی تأکید می ورزند که اوضاع امنیتی در این ولایت تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد.

وجود طالبان مسلح در مناطق از هرات تازه نیست ولی موجودیت یک عضو طالبان به حیث والی نام نهاد این گروه در هرات تازه به نظر می رسد.

داکتر مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات نسبت به این موضوع سخت نگران است.

آقای حدید می گوید، اخیرا فردی به نام مولوی شهیدزاده از سوی طالبان به صفت والی نام نهاد این گروه در هرات تعیین شده است.

آقای حدید می گوید، والی نام نهاد طالبان در سفری که به ولسوالی ناامن گلران داشته است قوماندان امنیه و رئیس محکمه طالبان در این ولایت را تعیین کرده است.

در برابر گفته های مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی، مقامات محلی واکنش نشان می دهند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات تأکید می ورزد که اوضاع امنیتی در کنترول نیروهای امنیتی در این ولایت قرار دارد.

او می گوید، نیروهای امنیتی افغان در ولایت هرات تلاش می کنند تا از برنامه های تخریبکارانه مخالفان مسلح دولت در مرکز شهر و مناطق دور دست جلوگیری کنند.

قبل از این، مردم در ولایت هرات نگران محاکم صحرایی در مناطق تحت کنترول طالبان در ولایت هرات بوده اند. موضوع که در جریان سال های اخیر اتفاقات ناگواری را در این ولسوالی به وجود آورده بود.

داکتر مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی می گوید، موجودیت محاکم طالبان در بعضی از نقاط این ولایت عواقب ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

حدود یکسال می شود که محاکم ابتدائیه در ولسوالی های شیندند، گلران، فارسی و کشک کهنه ولایت هرات بخاطر مشکلات امنیتی غیر فعال می باشد و مسئولین این محاکم فعالیت های شان را در مرکز شهر هرات انجام می دهند.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که مردم هرات نسبت به سال گذشته از وضعیت امنیتی ابراز رضایت می کنند و داکتر مهدی حدید مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هم گفته است که نیروهای امنیتی در جریان یکسال اخیر از حملات مختلف مخالفان مسلح دولت جلوگیری کرده اند و تعدادی از مخالفان مسلح دولت نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

گرچه اوضاع امنیتی در مرکز شهر تقریباً بهبود یافته است ولی ظاهراً معلوم می شود که حضور طالبان در ولسوالی های شیندند، گلران، کشک کهنه بیشتر شده است.

اما دیده شود که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از حملات مخالفان مسلح دولت در فصل تابستان چی برنامه را انجام می دهند.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG