لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

ظفر هاشمی می گوید، اظهارات "جیمز کلپر"بطور خاص متوجهء افغانستان نبود


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می گوید اظهارات اخیر رئیس استخبارات امریکا مبنی بر روبرو بودن حکومت افغانستان با خطر ناکامی سیاسی، بیشتر تصویر تهدیدات منطقه را بررسی می کند.

این در حالیست که به تازه گی رئیس اداره ملی استخبارات امریکا در مجلس سنای آن کشور گفته که افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی با خطر ناکامی سیاسی روبروست.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در پیامی که روز چهارشنبه به رسانه ها فرستاده گفته که این اظهارات مشخص برای افغانستان گفته نشده است:

"اظهارات که از جانب آقای کلپر صورت گرفته بیشتر تصویر کلانتر تهدیدات منطقه را بررسی و تحلیل می کند تا این که بیشتر موضوعات مربوط به افغانستان را مشخص بسازد."

آقای هاشمی همچنان گفته است که حکومت افغانستان توانایی مقابله با تهدیدات و تحولات در منطقه را دارد و تأکید کرده است که حکومت وحدت ملی ممثل اراده قاطع اکثریت افغان ها است.

جیمز کلپر، رئیس اداره ملی استخبارات امریکا روز سه شنبه در مجلس سنای آن کشور گفته که همگرایی سیاسی در افغانستان در حال نزول است و حکومت این کشور با آزمون های جدی مواجه می باشد.

آقای کلپر همچنان گفته که تهدید های جنگی طالبان در افغانستان شدت یافته و در موقف و شرایط این گروه نشانه هایی از تغییر دیده نمی شود.

در این حال برخی از اعضای ولسی جرگه قانونمند نشدن تفاهمنامه سیاسی حکومت وحدت ملی و موجودیت اختلافات میان سران حکومت را از دلایلی می دانند که باور ها را بر احتمال خطر ناکامی سیاسی حکومت افغانستان تقویت بخشیده اند.

عبدالقادر ځاځی عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با در نظرداشت شرایط کنونی، این کشور با ناکامی سیاسی روبرو خواهد شد.

وی افزود:

"این نگرانی به گونه کامل بجاست و دلایل آن هم متأسفانه حکومت فعلی ماست که نتوانست به وقت انتخابات کند و روی تفاهمنامه که ایجاد کرده بودند کار کرده و آن را قانونمند بسازند و همچنان خود امریکایی ها از بابت قرارداد امنیتی که با ما به امضا رسانیده بودند و گفته بودند که روی امنیت و ثبات در افغانستان کار می کنند، اما متأسفانه ناکام ماندند. من به گونه مطلق تائید می کنم که حکومت ما متأسفانه با ناکامی سیاسی روبرو خواهد شد."

رئیس اداره ملی استخبارات امریکا در حالی از احتمال سقوط سیاسی حکومت افغانستان در سال جاری میلادی سخن زده که چندی پیش اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا هشدار داد که با هم پیمانان امریکا، برای یک جنگ سخت و حضور درازمدت نظامی پس از سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان آماده گی می گیرند.

اما برخی از آگاهان امور نگرانی ها از ناکامی سیاسی حکومت افغانستان را بجا نمی دانند.

سراج الحق سراج تحلیلگر سیاسی افغان، به رادیو آزادی گفت ممکن سخنان مقام های استخباراتی امریکا ناشی از موجودیت اختلافات میان رهبران حکومت باشد.

اما وی تأکید کرد که سران حکومت باید با اتخاذ یک موقف واحد سیاسی اجازه ندهند تا این کشور با سقوط سیاسی روبرو گردد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG