لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

حیدری: خشونت علیه زنان در شمال کشور رو به افزایش است


خماری حیدری مسئول بخش زنان دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان
خماری حیدری مسئول بخش زنان دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان

افزایش میزان خشونت علیه زنان در شمال کشور مسئولان کمیسیون حقوق بشر در این زون را نگران ساخته است.

مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور از افزایش میزان خشونت علیه زنان خبر داده و در رابطه ابراز نگرانی می کنند.

خماری حیدری مسئول بخش زنان دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان به رادیو آزادی گفت، در جریان سالجاری بیش از ۹۰۲ مورد قضیه خشونت علیه زنان در ولایات بلخ، سمنگان، جوزجان و سرپل در این کمیسیون به ثبت رسیده اند.

خانم حیدری در رابطه علاوه کرد:

" در جریان سال روان بیش از ۹۰۲ قضیه خشونت علیه زنان را در چهار ولایت شمالی افغانستان با خود به ثبت رسانده ایم که نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد."

این مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر می گوید که آمار خشونت علیه زنان در شمال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

حیدری گفت، ناامنی، مشکلات اقتصادی در خانواده ها و پائین بودن سطح آگاهی مردم از عمده ترین عوامل افزایش خشونت علیه زنان می باشند.

به گفته وی، در جریان سال روان بیش از ۱۳۰ مورد خشونت که شامل لت و کوب خانم ها، حلق آویز آنان، ازدواج های اجباری و تجاوزات جنسی می باشند، در این کمیسیون به ثبت رسیده اند.

این مسئول بخش زنان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور می گوید که طی همین سال بیش از ۱۱ مورد از محاکم صحرایی علیه زنان را در ولایات سرپل و جوزجان به ثبت رسانده اند، که در طی ۱۳ سال گذشته در این دو ولایت بی سابقه بوده است.

به باور خانم حیدری، عمدتاً خشونت های انجام یافته از سوی اعضای خانواده های قربانیان بوده و همچنان عدم رسیده گی به موقع محاکم و نهاد های عدلی سبب افزایش خشونت ها گردیده است.

خانم حیدری گفت:

"عدم رسیده گی به موقع محاکم و نهاد های عدلی نیز سبب شده است که میزان خشونت علیه زنان بیشتر شود، باید در راستای کاهش خشونت علیه زنان مبارزه همآهنگ و مشترک صورت گیرد."

در حالی مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور در رابطه به افزایش میزان خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می کنند، که تازه ترین گزارشات نشان می دهند که اکثریت قربانیان جنگ در شمال کشور را نیز خانم ها تشکیل می دهند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG