لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

روسیه حملات هوایی اش را در سوریه ادامه می دهد


روسیه با وجود موافقت در مورد آتش بس در سوریه، دیروز به خاطر حمایت از رژیم بشار اسد به ادامه بمباردمان هوایی قوای این کشور در سوریه اصرار ورزید.

وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در کنفرانس سالانۀ امنیتی مونشن گفت، در نتیجه بمباردمان نیروهای هوایی روسیه در سوریه ۱۶ نفر چند ساعت پس از آن کشته شدند که قدرت های جهان به توقف جنگ در سوریه موافقه کردند.

این توافق در ظرف یک هفته بدست آمده است.

مولود چاویش اغلو بعد از آن به جمع رهبران کشور ها و متحدین ناتو پیوست که خواهان توقف بمباردمان روسیه شدند.

او در صفحه تویتر خود نوشت:
" آنچه که در شرایط کنونی مهم اند، این است که از فرصت ها باید استفاده کرد، حملات هوایی را متوقف نمود، به هدف قرار دادن غیر نظامیان پایان داد و امکانات کمک های بشری را فراهم کرد."

سخنگوی وزارت خارجه جرمنی گفت، روسیه در این اواخر با انجام اقدامات نظامی به طرفداری رژیم اسد، پروسه سیاسی حل بحران سوریه را به خطر جدی مواجه کرده است.

اما بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با فرانس پرس که دیروز به نشر رسیده گفت، همۀ گروه های اپوزیسیون که علیه دولت سلاح بدست گرفته اند، تروریست اند و نیرو های دولتی در جریان مذاکرات صلح هم علیه آنها به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، در این اواخر عربستان سعودی و بحرین استقرار نیروهای نظامی شان را در سوریه پیشنهاد کرده اند.

با وجود موافقت به آتش بس، سعودی ها دیروز گفتند، آنها به اعزام جت های جنگی به سوریه صرف به خاطر از بین بردن حاکمیت بشار اسد آماده‌گی دارند.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که دیروز در کنفرانس سالانه امنیتی شهر مونشن جرمنی سخنرانی می‌کرد، گفت:

" ما در سوریه کار می‌کنیم تا تغییراتی را به میان آوریم. تغییرات سیاسی به آنچه که برای برکناری مردی ممکن باشد. مردیکه به خاطری کشتار ۳۰۰ هزار نفر، بیجا شدن ۱۲ میلیون دیگر و از بین بردن یک کشور، مسئول شناخته شده است. مردیکه برای ایجاد و تنظم تندروی و افراطگرایی در منطقه مؤثر عمل کرده است. این هدف ماست و ما به آن دست خواهیم یافت."

قبل از این عادل الجبیر در مصاحبه با یک روزنامه جرمنی گفته بود که با وجود حمایت روسیه، در آینده سوریه جای برای بشار اسد وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG