لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

"عدالت برای فرخنده، عدالت برای همه است"


دلبر نظری وزیر امور زنان
دلبر نظری وزیر امور زنان

وزارت امور زنان افغانستان امسال از این روز با شعار "عدالت برای فرخنده عدالت برای همه " بزرگداشت کرد.

تصویری از قتل فرخنده که اشک تمامی اشتراک کننده‌های نشست را جاری می‌سازد و خاطره تلخ آن روز وحشتناک را بار دیگر در ذهن همه‌گان تازه می‌کند.

امسال در افغانستان از چهارده فبروری که برابر است با روز جهانی قیام میلیونی برضد خشونت علیه زنان، با شعار "عدالت برای فرخنده، عدالت برای همه است" بزرگداشت می‌شود.

وزارت امور زنان و نهاد های دفاع از حقوق زن که روز یکشنبه به همین مناسبت گردهم آمده بودند، عدم رسیده‌گی به قضیه فرخنده را از سوی نهادهای قضایی کشور پرسش برانگیز خواندند.

دلبر نظری وزیر امور زنان می‌گوید با گذشت حدود یکسال، این نهادها نتواستند به پرسش‌های نهاد های دفاع از حقوق زنان پاسخ دهند و به این قضیه رسیده‌گی کنند.

خانم نظری می‌گوید این وزارت برای رسیده‌گی به قضایای خشونت مانند قضیه قتل فرخنده، رخشانه، ریزه گل و دیگر قربانیان خشونت در کشور، مرکز تحقیقاتی ایجاد می‌کند:

" از تراژیدی تاریخی فرخنده حدود یک سال گذشت؛ اما نهاد های امنیتی،عدلی و قضایی به چرا ها در این باره پاسخ داده نتوانستند. وزارت امور زنان تعهد می‌کند که یک مرکز تحقیقاتی عملی را برای ریشه یابی و رسیده‌گی به چنین قضایا ایجاد کند و از رئیس جمهور می‌خواهم تا به وعده هایش در برابر زنان هر چه زودتر عمل کند."

چهاردهم فبروری یا روز قیام میلیونی برضد خشونت در برابر زنان در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که به گفته نهاد های دفاع از حقوق زنان، سال گذشته میلادی وحشتناک ترین خشونت ها در برابر زنان افغان بود؛ اما این همه قضایا فراموش شد و عاملان آن مجازات نشده اند.

از سوی دیگر وکیلان مدافع قضیه قتل فرخنده فیصله ها در برابر این دوسیه را غیر عادلانه می‌داند.

سلطانه خاک نژاد یکی از این وکیلان مدافع می‌گوید در بسیاری از موارد هنگام بررسی این دوسیه برای آنان حق اشتراک در نشست های ستره محکمه داده نشده است:

" ستره محکمه پیوسته وعده تأمین عدالت در برابر دوسیه قتل فرخنده را برای ما میداد؛ اما عملاً مدت بررسی قانونی دوسیه را نقض و این دوسیه را به څارنوالی فرستاد. با وجودیکه ما وکیلان تأکید می‌کردیم که جلسات در حضور ما برگزار گردد، چنین هم نشد و در حال حاضر، از بیست و نُه متهم این قضیه تنها یازده آن زیر نظارت و تحت توقیف می‌باشد و دیگران آن رها شده اند. "

در این نشست از نماینده ستره محکمه افغانستان نیز دعوت شده بود تا به تمامی پرسش‌ها در باره قضایای خشونت در برابر زنان پاسخ دهد؛ اما به گفته وزارت امور زنان نماینده ستره محکمه در نشست حضور نیافت.

با تماس هایی که ما نیز با ستره محکمه افغانستان داشتیم موفق به گرفتن نظر مسئولان آن در این باره نشدیم.

با این همه شبکه زنان افغان می‌گوید فریاد عدالت خواهی برای زنان قربانی خشونت بخصوص فرخنده، را ادامه خواهند داد و این نهادها به تازه‌گی تصمیم گرفته که این قضیه را در سطح بین المللی پیگیری کنند.

از سوی دیگر نادیه صالح نماینده دفتر بانوی اول افغانستان می‌گوید خانم غنی اقدام تازه یی برای رسیده‌گی به قضایای خشونت در برابر زنان را روی دست گرفته است و با وزارت زنان و نهاد های دفاع از حقوق زنان در این باره همصدا است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG