لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

یوناما: سال ۲۰۱۵ خونین ترین سال برای افغانها بوده است


دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان گزارش مفصل اش را در رابطه به تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر کرد.

به اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۵ به حدود یازده هزار فرد ملکی تلفات وارد شده که در مقایسه به سال ۲۰۱۴، چهار در صد افزایش را نشان میدهد.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان روز یک شنبه در نشست خبری در کابل یافته های این گزارش را وحشتناک خواند:

" هر سال که ما گزارش های خود را به نشر میرسانیم در رابطه به افزایش تلفات ملکی یادآوری می کنیم؛ اما در حقیقت ارقامی که در این گزارش جمع آوری شده و نشان میدهد که یازده هزار تن در سال ۲۰۱۵ در افغانستان کشته و زخمی شده اند، وحشتناک است. "

به اساس گزارش یوناما، در سال ۲۰۱۵، ۳۵۴۵ فرد ملکی کشته و ۷۴۵۷ تن دیگر جراحت برداشته اند که در این میان به ۶۸۵۸ تن از سوی طالبان مسلح و به ۱۸۵۴ تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی افغان تلفات وارد شده است.

به اساس یافته های گزارش سازمان ملل متحد بزرگترین عامل تلفات ملکی در افغانستان در قدم نخست طالبان مسلح و در قدم دوم نیروهای امنیتی افغان عنوان شده اند.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از طرف های در گیر جنگ در این کشور خواست تا از تلفات افراد ملکی بگونه جدی جلوگیری کنند.

آقای هایسم گفت که اگر جنگ در سال ۲۰۱۶ در افغانستان شدت هم بگیرد در صورت که طرف های درگیر برای جلوگیری افراد ملکی اراده داشته باشند این کار دور از امکان نیست:

" ما درک می کنیم که طرف های درگیر جنگ در باره جلوگیری از تلفات ملکی نظر مشابه دارند، اما ما میخواهیم که دو طرف فراتر از صدور اعلامیه ها قدم بگذارند و در تکتیک های جنگی شان تغییر آورده و از تلفات ملکی جلوگیری کنند، من آرزو دارم زمانی که گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی را پیشکش می کنیم، در تلفات ملکی کاهش قابل ملاحظۀ به میان آمده باشد. "

با آنکه یونما می گوید که تلاش نموده تا ارقام و معلومات جمع آوری شده در این گزارش دقیق باشد اما حکومت افغانستان این گزارش را ناقص میخواند.

در اعلامیه که از سوی ریاست اجراییه افغانستان به نشر رسیده به نقل از عبدالله عبدالله گفته شده که یوناما در خصوص تلفات که در برخی موارد از سوی طالبان مسلح به افراد ملکی وارد شده در گزارش اش یاد آور نکرده است.

طالبان مسلح تا هنوز در باره این گزارش سازمان ملل متحد چیزی نگفته اند.

به اساس گزارش سازمان الملل متحد، افزایش نا امنی ها، درگیری های در نزدیکی مناطق مسکونی و حملات انتحاری از عوامل اساسی افزایش تلفات و جراحت افراد ملکی است.

در این گزارش همچنان آمده که در سال ۲۰۱۵ میلادی تلفات زنان و کودکان نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG