لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

دو گروه طالبان در پکتیکا با هم درگیر شدند


پس از درگیری های ذات البینی طالبان مسلح در ولایت های هرات و فراه اکنون افراد وابسته به دو رهبر طالبان در ولایت پکتیکا با هم درگیر شده اند.

مسوولان محلی این ولایت می گویند که در نتیجه درگیری های چند روز اخیر به افراد هر دو گروه تلفات سنگین وارد شده است.

نبی الله پیرخیل سخنگوی والی پکتیکا در صحبت با رادیوآزادی گفت که هم اکنون میان طرفداران ملا اختر محمد منصور و ملا محمد رسول در نزدیکی خط دیورند در ولسوالی گومل درگیری ادامه دارد.

وی گفت:
" از هژدهم ماه دلو به این طرف در ولسوالی گومل پکتیکا بین دو قوماندان محلی طالبان درگیری ادامه دارد و این درگیری هم پس از آن آغاز شد که عبیدالله هنر یک قوماندان محلی از ملا محمد رسول رهبر طالبان بیعت کرده این موضوع بالای عبدالله بلال والی نام نهاد طالبان تاثیر بد کرده که تا کنون به هر دو گروه تلفات وارد شده و 45 تن شان کشته شده است."

در عین حالیک نوار ویدیویی تازه یی که بدست رادیو آزادی رسیده نشان میدهد که شماری از طالبان در یک نشست در ولایت پکتیکا مخالفت شان را با ملا اختر محمد منصور اعلام میکنند.

در این نوار ویدیویی به دور عبیدالله هنر که ظاهرآ رهبر این گروه معلوم میشود بیش از یکصد تن از طالبان جمع شده اند و میگویند که امارات ملا اختر محمد منصور از اینرو برای آنان قابل پذیرش نیست که وی تمام کارهایش را به اشاره پاکستان انجام میدهد:


" امیر را همینگونه میسازند که قاضی در کویته نشسته، قاضی در پشاور نشسته، ما شما در اینجا یک قاضی نداریم که فیصله کند یک محکمه شرعی نداریم برای کسی که عریضه کنیم برای ما میگوید که به پشاور به کمیسیون برو."

قبل از این در ولایت های فراه و هرات هم گردهمایی های بر ضد ملا محمد اختر محمد منصور رهبر گروه طالبان، از سوی شماری از طرفداران ملا محمد رسول برگزار شده بود.

اختلافات میان گروه طالبان پس از آن به میان آمد که بعد از انجام اولین دور گفتگوهای صلح در سال گذشته، خبر درگذشت ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان افشا گردید و برخی از اعضای گروه طالبان ادعا کردند که این مساله را ملا اختر محمد منصور بنابر درخواست پاکستان مخفی نگهداشته است.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با فرستادن پیامی به رسانه ها گفته است که ملا عبیدالله هنر و همراهانش با گروه داعش ارتباط دارند از همین رو با طالبان میجنگند.

در عین حال زلمی زابلی رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان در صحبت با رادیوآزادی گفت که طالبان با استفاده از فرصت های موجود باید با روند صلح یکجا شوند.

وی گفت:
" چطور می توانیم بگوییم که پاکستان دوست طالبان است، دوست های ما که مربوط به هر گروه است افغان ها و مسلمان ها هستند و در افغانستان نیز نظام اسلامی برقرار است، بهتر همین است که طالبان بیایند و یکجا با نظام خود علیه کشور های خارجی که علیه ما دسیسه می سازند از خاک خود دفاع بکنند."

پیش از این حکمت اعظمی یک تن از آگاهان امنیتی افغان در صحبت با رادیوآزادی گفته بود که هر گونه اختلافات میان طالبان پروسه صلح را متاثر خواهد ساخت.

مخالفت ها میان گروه طالبان در حالی رو به افزایش است که حکومت افغانستان می گوید تاریخ برگزاری آغاز گفتگو های مستقیم با این گروه تا اخیر ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG