لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

حقوق بشر: سوء استفاده از کودکان در جنگ های افغانستان خاتمه یابد


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سازمان نظارت از حقوق بشر شدیداً و عمیقاً نگران استفاده از کودکان در جنگ ها هستند.

سازمان نظارت از حقوق بشر میگوید: طالبان جلب و جذب کودکان و نوجوانان را به دنبال جنگ کندز، از مدرسه ها و مکتب های اسلامی شدت بخشیدند و از کودکان در پرورشگاه های نظامی کار میگیرند.

در یافته های این سازمان همچنان آمده است: کودکانی که از سیزده تا هفده سال عمر دارند، بیشتر از سوی طالبان جذب شده اند و از بیشتر آنها در حملات استفاده میشود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگوید: نسبت به گذشته سوء استفاده از کودکان و نوجوانان در جنگ های افغانستان بیشتر شده است.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: آنها نگران این وضعیت هستند و از تمام جوانب میخواهند تا به سوء استفاده از کودکان در جنگ ها نقطه پایان بگذارند:

" استفاده از اطفال همیشه در انتقال مواد منفجره یا مواد جنگی همچنان تعبیه مواد جنگی منجمله در حملات انتحاری و حتی در بعضی موارد بخاطر مقاصد استخباراتی صورت گرفته است. "

در گزارش سازمان نظارت از حقوق بشر با سیزده تن از اقارب کودکان که پارسال برای انجام حملات گماشته شده بودند، مصاحبه صورت گرفته است.

اظهارات این افراد همچنان با فعالان جامعه مدنی، سیاستمداران و همچنان سازمان ملل متحد در میان گذاشته شده و به تحلیل گرفته شده است.

پیش از این طالبان مسلح هرگونه استفاده از کودکان را در جنگ ها رد کرده و گفته بودند: کسانی را استخدام میکنند که از نظر ذهنی و فزیکی بالغ باشند.

بر اساس یافته های سازمان نظارت از حقوق بشر، از سال 2012 میلادی تا اکنون، در کندز و ولایت های شمالی، مدرسه ها در مناطق تحت کنترول طالبان فعال هستند.

به گفته این سازمان، در گذشته قوماندانان طالبان، کودکان را برای آموزش جنگ به وزیرستان شمالی میفرستادند اما حالا به گفته باشنده های محلی، طالبان در سه ولسوالی کندز که در کنترول این گروه است، آموزش جنگ را در سطح منطقه آغاز کرده اند.

پاتریشا گوسمن یک مقام ارشد سازمان نظارت از حقوق بشر در امور افغانستان میگوید: طالبان باید به زودترین فرصت، از سوء استفاده کودکان و نوجوانان در جنگ ها دست بردارند و اطفالی را که بر اساس برخی ادعا ها به خواست خود با این گروه پیوسته اند، از صفوف خود اخراج کنند.

از سوی دیگر حکومت افغانستان هم با برخی ادعا ها از سوی سازمان نظارت از حقوق بشر روبرو شده است.

در سال 1389 شمسی، افغانستان و نیرو های امنیتی افغان در آن فهرست سازمان ملل متحد شامل شدند که گفته میشود در صفوف شان، افراد زیر سن را میگمارند.

اما حکومت افغانستان این ادعا ها را رد میکند و از سازمان ملل متحد میخواهد تا نیرو های امنیتی افغان را از این فهرست بیرون کند.

گفته میشود که طالبان مسلح از دهه نود میلادی جلب و جذب کودکان و نوجوانان را در صفوف شان آغاز کردند اما گماشتن آنها در سال 2015 میلادی افزایش یافته است.

گفته میشود طالبان بخاطری کودکان را استخدام میکنند که آنها به ساده گی به جنگ تشویق میشوند و علت دیگر هم اینکه آنها در عمر کم هیچ مسئولیت خانواده گی احساس نمیکنند و به انجام کار های خطرناک حاضر میشوند.

بر اساس قوانین محکمه بین المللی جنایی که افغانستان هم عضویتش را دارد، استخدام کودکان در فعالیت های نظامی، جرم جنگی است و هر جناح و کسی که در تنظیم، همکاری و یا انجام آن دخیل باشد، باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG