لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

نظامیان افغان عملیات هوایی بی پیشینه را در ۲۴ ساعت گذشته انجام دادند


نیروهای زمینی در سنگرهای جنگ اکنون بیش از هر زمان دیگر به نیروهای هوایی کشور نیاز دارند، زیرا عملکرد نیروهای هوایی می‌ تواند تلفات نیروهای امنیتی را در میدان ‌های نبرد کاهش دهد.

به گفته مسئولان وزارت دفاع افغانستان، اکنون ۶۰ تا ۶۵ درصد نیرو های هوایی میتوانند قوت های زمینی را حمایت بکنند.

به تازه گی نیرو های هوایی عملیات سنگین و بی پیشینه ی را در ده ولایت کشور انجام داده اند. مسئولان وزارت دفاع از موثریت این عملیات ها سخن زده می گویند که از این طریق ضربات سنگین به مخالفان مسلح وارد کرده اند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت:
" در طی ۲۴ ساعت گذشته ما ضربات گوبنده را به دشمن وارد کردیم و این ضربات بیشتر در ولایت های بدخشان، هلمند، بغلان و ننگرهار انجام شده است و در نتیجه ۳۲ تن از هراس افگنان کشته شده و ۲۸ تن دیگر شان زخمی شدند. "

به گفته آقای رادمنش اکنون در بسیاری از ولایت‌های کشور به ویژه ولایت‌های بغلان، هلمند، ننگرهار، بدخشان و کندز عملیات‌ نظامی جریان دارد، اما به گفته وی در نبردهای جاری تاکنون از نیروهای خارجی کمک نگرفته اند.

ایالات متحده امریکا در ماه جنوری سال جاری میلادی چهار جت جنگی نوع سوپر توکانو یا A-۲۹ به نیرو های افغان کمک کرد و در کنار آن هند نیز سه هلیکوپتر اکمالاتی کمک کرده است اما تاکنون از این تجهیزات جنگی کار گرفته نشده است.

مسئولان وزارت دفاع می گویند که پیلوت های نظامی آموزش های لازم را دریافت کرده اند و در بهار سال آینده خورشیدی ازین جت های جنگی در میدان های نبرد استفاده خواهند کرد.

در همین حال شماری از کارشناسان نظامی هرچند بر تقویت قوت های هوایی پافشاری دارند اما می گویند که نیرو های هوایی در حدی نیستند که در میدان های نبرد با مخالفان مسلح و از بین بردن لانه های آنان موثر واقع شوند.

عتیق الله امرخیل کارشناس نظامی به رادیو آزادی گفت که برای سرکوب مخالفان مسلح به تجهیز بیشتر نیروهای افغان نیاز است:
" موثریت از این هلیکوپتر ها در حالات موجوده که ما در تمام افغانستان جنگ داریم بسیار کم است، کافی نیست اینها ممکن اهداف نظامی را در برخی مناطق از بین ببرد اما جنگ جنگ چریکی است و برای آن تعداد زیادی از تجهیزات به کار است. "

افغانستان کشور کوهستانی است و شورشیان برخی از راه های مواصلاتی را ماین گذاری کرده اند که این مساله نقش قوای هوایی در کشور را مهمتر ساخته است.

در حال حاضر نیرو های هوایی چهار جت جنگی در اختیار دارند و شمار هلیکوپتر های اکمالاتی و حمایتی نیروهای هوایی کشور به ۵۰ هلیکوپتر می رسد و ۲۵ هلیکوپتر ترانسپورتی سبک و چهار هلیکوپتر بزرگ ترانسپورتی نیز در اختیار دارند.

از سوی دیگر قرار است ایالات متحده امریکا به نیرو های هوایی کشور بیش از ۲۰ هلیکوپتر کمک کند.

نیرو های دفاعی افغانستان تا پیش از تجاوز اتحاد جماهیر شوروی سابق، نزدیک به ۵۰۰ طیاره جنگی و هلیکوپتر تهاجمی داشت، اما در جریان سال‌ های جنگ داخلی در افغانستان، تقریباً تمامی آن ‌ها یا به دلایل عدم رسیدگی فنی و یا در جریان جنگ های داخلی از بین رفتند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG