لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

پولیس محلی در مناطق دور دست بلخ آدم می کشند و باج می گیرند


با آنکه از تشکیل و ایجاد نیروهای پولیس محلی در چوکات وزارت داخله کشور حدود هفت سال می گذرد، اما بر اساس باور ها که نه تنها فعالیت این نیروها در راستای تامین امنیت در کشور موثر واقع نشده است بلکه در اکثر از موارد سبب افزایش نا امنی ها در کشور گردیده است.

یافته های یک گزارش تحقیقی رادیو آزادی که چندی پیش به نشر رسید، نیز نشان میدهد که در قبال به افزایش نا امنی ها در فاریاب پولیس محلی دست داشته است که سلاح و مهمات جنگی خود را نیز در بدل پول به مخالفین مسلح دولت فروخته اند.

در ولسوالی های چهاربولک، دولت آباد، چمتال و شولگره ولایت بلخ نیز پولیس محلی از حدود هفت سال به اینسو ایجاد شده و فعالیت دارند.

اما باشنده گان این ولایت از برخورد نادرست و غیر مسلکی این نیروهای محلی در مناطق شان شکایت داشته و آنان را به آدم کشی و باج گیر از مردم عام متهم می کنند.

چندی پیش در ولسوالی چمتال ولایت بلخ نیز از سوی مردم عام بالای نیروهای پولیس محلی این منطقه اتهام وارد شد که در یک حادثه مسلحانه چند عضو یک فامیل را کشته و تعدادی را نیز زخمی ساخته اند، که بعد ها مسئولان قوماندانی امنیه بلخ کشته شده گان را وابسته به طالبان دانستند.

اما به تازه گی باشنده گان ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ شکایت می کنند که پولیس محلی در منطقه گرجک ولسوالی فیض آباد جوزجان که هم سرحد با چهار بولک می باشد یک قوماندان وابسته به حزب جنبش را کشته اند و از آن به بعد در ساحات بیست پیکال و سایر بخش های این ولسوالی از مردم عام باج می گیرند.

یکی از باشنده گان ولسوالی چهار بولک با عدم ذکر اسم اش به رادیو آزادی گفت: " پولیس محلی در مناطق ما خود شان نا امنی خلق کرده اند و از مردم عام باج می گیرند. قوماندان محمد گل یک نفر بنام ایوب را کشت و بعد از آن در منطقه ما حتا از رمه گوسفند که از پول می گذرد، دو یا هم سه گوسفند به زور از مردم می گیرد و آنان را آزار و اذیت می کنند. "

با این حال مسئولان قوماندان امنیه بلخ با وجود که موجودیت مشکلات در صفوف نیروهای پولیس محلی در این ولایت را رد نمی کنند، اما می گویند که مشکلات ایجاد شده میان پولیس محلی و مردم عام را در برخی از ولسوالی ها حل نموده اند.

سید کمال سادات قوماندان امنیه بلخ به رادیو آزادی گفت که آنان تنها از ولسوالی های دولت آباد و چمتال در مورد به برخورد نادرست پولیس محلی شکایت درج نموده اند، که به موقع به آن رسیده گی صورت گرفته است.

آقای سادات گفت: " تا جای که از پولیس محلی در دولت آباد و چمتال شکایات وجود داشت، ما هیئت فرستادیم و مشکلات شان را حل کردیم. اما در این مورد به ما شکایاتی نرسیده است. "

تنها ولایت بلخ نیست که در آن پولیس محلی متهم به باج گیر و قتل مردم عام شده اند، باشنده گان ولایات سرپل، کندز و فاریاب نیز از وضعیت مشابه در مناطق شان شکایت دارند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG