لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

پاکستان به افغانستان اجازه ترانزیت اموال تجارتی از هند را میدهد


پاکستان تودی

روزنامهء پاکستان تودی در تازه ترین شماره اش نوشته است که حکومت فدرال این کشور موافقت کرده که به افغانستان اجازهء ترانزیت اموال تجارتی از هند را بدهد.

در بدل افغانستان به پاکستان اجازه می دهد تا از طریق شیرخان بندر، به بازارهای آسیای مرکزی وصل شود.

نزدیک به یک سال پیش مسودهء یک تفاهمنامه سه جانبه در این مورد میان افغانستان، تاجکستان و پاکستان آماده شده بود اما پیش از امضای آن افغانستان تقاضا کرد که هند نیز شامل این تفاهمنامه شود – تقاضای که پاکستان با آن مخالفت نشان داد.

به نوشتهء پاکستان تودی، همین مخالفت سبب شد تا سرنوشت تفاهمنامهء سه جانبه گنگ بماند.

منابع نا معلوم به روزنامه گفته اند که حالا پاکستان پذیرفته است تا به افغانستان اجازه دسترسی به بازارهای هند را از طریق بندر واگه بدهد.

والستریت ژورنال

روزنامهء امریکایی والستریت ژورنال به یک مسئلهء اجتماعی در افغانستان توجه کرده و گزارشی نوشته زیر عنوان "قلبهای تنهای افغانستان به شمارهء عاجل زنگ می زنند."

این گزارش در بارهء کسانیست که به شمارهء خدمات عاجل زنگ میزنند و با کسی که از آنسوی خط حرف میزند، ابراز محبت می کنند.

والستریت ژورنال نوشته است در ین عصر فیسبوک و انترنت، شماری از مردان افغان هنوز هم برای رابطه برقرار کردن با بانوان، از شیوه های قدیمی استفاده می کنند.

کارمندان مرکز خدمات عاجل به روزنامه گفته اند که روزانه نزدیک به 70 مزاحم تلیفونی به آنها زنگ میزند.

والستریت ژورنال به نقل از فتانه یلدا، یک کارمند مرکز خدمات عاجل نوشته که گفته است مردان به شمارهء عاجل زنگ می زنند و به او میگویند که دوستت داریم.

به گفتهء خانم فتانه، اکثر این کسان افراد بی سواد استند و هر چند به تکرار به آنها گفته می شود که شمارهء 119 را مصروف نسازید، نتیجه نمی دهد.

ویدا کارمند دیگر مرکز خدمات عاجل است که به والستریت ژورنال گفته است، بعضی ها برای شوخی به شمارهء 119 تماس می گیرند.

ویدا به طور مثال از مردی یاد آوری می کند که به شمارهء خدمات عاجل زنگ زده و از او خواسته است تا گاوش را که گم شده پیدا کند.

لیلما فاروقی یک کارمند دیگر این مرکز به روزنامهء والستریت ژورنال گفته است، این مردان با وجود آنکه می دانند چیزی حاصل نمی کنند، به شمارهء خدمات عاجل زنگ می زنند زیرا از صحبت با یک زن بیگانه لذت می برند.

XS
SM
MD
LG