لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

کشت زعفران در افغانستان نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است


وزارت زراعت و مالداری می گوید که در سال روان هجری خورشیدی در 24 ولایت افغانستان حدود 900 هکتار زمین زعفران کشت شده و حدود چهار هزار کیلو گرام حاصل داشته است.

لطف الله راشد سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، سطح کشت زعفران در سال روان بی سابقه بوده و دهاقین حاصلات خوبی نیز از آن بدست آورده اند:

" در 24 ولایت کشور در 900 هکتار زمین زعفران کشت شده است تدابیر خوب امسال باعث شده که ما نتیجه خوب از کشت زعفران حاصل کنیم هوای مناسب کشور و تلاش های مجدد کارمندان زعفران هم به افزایش حاصلات زعفران تاثیر گذار بوده است. "

آقای راشد گفت که این گیاه به آب کم نیاز دارد و به همین علت کشت آن در افغانستان افزایش یافته است.

او افزود که در سالهای اخیر دهاقین و حکومت نیز به کشت زعفران توجهی خاص داشته است

وزارت زراعت و مالداری میگوید که برای عام شدن کشت زعفران در 15 ولایت افغانستان 80 تن پیاز این گیاه به شکل رایگان برای دهاقین توزیع شده است.

در افغانستان به زعفران منحیث بدیل کشت کوکنار هم دیده می شود و به همین دلیل حکومت افغانستان با ترویج کشت زعفران تلاش دارد که جلو کشت کوکنار را بگیرد.

وزارت مبارزه با مواد مخدر هم تاکید می کند که کشت زعفران بدیل خوب برای کوکنار شده می تواند و برای دهاقین منافع اقتصادی بالا نیز دارد:

" راستی هم که در افغانستان بدیل کشت مواد مخدر زعفران است که در بازار های جهانی هم از مقام خوب و کیفیت عالی برخوردار است. مثل گیاه زعفران ما در سایر ولایت ها هم بعضی پروژه ها را زیر دست داریم مثل پروژه پنبه در هلمند و پروژه انار قندهار که ارزش جهانی دارد. "

به اساس معلومات وزارت زراعت و مالداری در حال حاضر در کابل قیمت یک کیلو زعفران خالص 8 هزار افغانی بوده اما گفته شده که در بازار های جهان قیمت زعفران از این هم بیشتر است.

زعفران در ساختن عطر و دوا بیشتر مورد استفاده دارد.

از سوی دیگر یک تعداد کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند درصورتیکه کشت زعفران در کشور افزایش میابد حکومت باید زمینه برای فروش آن را نیز مهیا سازد:

" زعفران کشور ما بسیار با ارزش است و در مارکیت جهانی هم از مقام خوب برخوردار است. حکومت باید در بازار های جهانی برای فروش این گیاه زمینه را مساعد بسازد به خصوص وزارت زراعت که روابط شان را با کشور های جهانی قایم ساخته و به طور رسمی زعفران را به بازار های جهانی معرفی کنند. "

گفته می شود که افغانستان دارای آب و هوای مناسب برای کشت زعفران بوده و به اساس گزارش ها میزان حاصلات زعفران به تناسب سایر کشور ها در افغانستان سه برابر بیشتر است.

گزارش: سلسله اتل

XS
SM
MD
LG