لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

مککین از فروش طیارت (F-16) به پاکستان ابراز نگرانی کرد


سناتور جان مککین مسوول کمیتهء خدمات نظامی مجلس سنای امریکا
سناتور جان مککین مسوول کمیتهء خدمات نظامی مجلس سنای امریکا

سناتور جان مککین مسوول کمیتهء خدمات نظامی مجلس سنای امریکا به خبرنگاران گفته است که در مورد مقطع زمانی تصمیم ادارهء اوبامادر زمینهء تایید فروش طیارات (F-16) امریکایی برای پاکستان و عواقب بالقوهء آن بر روابط ایالات متحده با هند، نگران است.

سناتور جان مککین از کمیتهء روابطخارجی مجلس سنای امریکا خواسته است تا یک اجلاس استماعیه را در مورد احتمالفروش طیارات (F-16) ساخت شرکت لاکهد مارتین (Lockheed Martin) امریکایی به پاکستان تدویر کند.

سناتور جان مککین گفته است:

"من ترجیح می دهم،ببینم که این تصمیم به ادارهء بعدی محول می شود."

این درحالیست که یک تعداد دیگر از سناتوران امریکایی همدر مورد فروش طیارات (F-16) به پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.

حکومت امریکا به تاریخ 12 فبروری اعلان کرد که فروش تا هشت طیارهء اضافی جت جنگی(F-16) ساخت شرکت لاکهد مارتین (Lockheed Martin) را به پاکستان تصویب کرده است. علاوه برآن در این قرار فروش که ارزش آن 699 ملیون دالر امریکایی می باشد، فروش رادارها و سایر تجهیزات نیز شامل است.

این قرارداد همین اکنون باعث انتقادات هند شده است.

سناتور راند پاول (Rand Paul) روز پنجشنبهء هفتهء جاری گفت که او طرح یک مصوبهء عدم تایید را به هدف به تعلیق قراردادن فروش اسلحه به پاکستان ارایه کرده است که در صورت تصویب، فروش طیارات (F-16) به پاکستان متوقف خواهد شد.

دیوید مک کیبی (David McKeeby) سخنگوی وزرات خارجهء امریکا گفته است، پیشنهاد فروش طیارات (F-16)به پاکستان در عملیات های ضد تروریزم و ضد شورشیان مساعدت خواهد کرد و این مساله به منفعت پاکستان، ایالات متحدهء امریکا، ناتو و منطقه خواهد بود.

دیوید مک کیبی می گوید:

"تا اکنون طیارت (F-16) که در اختیار پاکستان است، در موفقیت عملیات ها نقش مهم شان را ثابت کرده اند. این عملیات ها توانایی شورشیان را در استفاده از قلمرو پاکستان به حیث پناهگاه و ستون حمایتی شورش ها در افغانستان کاهش داده است."

سناتور باب کراکر(Bob Corker) مسوول کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای امریکا که به ادارهء اوباما اجازهء تصویب این قرارداد را داده است می گوید، اما به استفاده از منابع امریکایی به خاطر پرداخت قیمت این طیاره ها از طریق برنامهء مساعدت نظامی خارجی امریکا اجازه نخواهد داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:26 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG