لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۳۲

یک هیئت جهت حل مشکلات مهاجرین افغان به یونان فرستاده شده است


وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که حکومت این کشور هیئتی را برای حل مشکلات مهاجرین افغان به یونان فرستاده است.

حکومت افغانستان در حالی هیئتِ را به یونان فرستاده که هم اکنون هزاران مهاجر افغان در آن کشور گیر مانده و با مشکلات زیادی روبرو هستند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان روز شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت که هیئت فرستاده شده به یونان مشکلات مهاجرین افغان را بررسی کرده و بعداً راه حلی جستجو خواهد کرد.

آقای میاخیل همچنان می گوید، بخاطر حل مشکلات مهاجرین افغان حکومت افغانستان سفارت خود را در یونان باز خواهد کرد.

وی گفت:

"پس از آنکه گزارش های غیر مستقیم به ما رسید که مقدونیه مرز خود را به روی مهاجرین افغان بسته حکومت افغانستان به سفارت خود در بلغاریا وظیفه سپرده تا هیئتی را برای بررسی این موضوع روان کند تا برای این مشکل راه حلی پیدا کند، در کنار این حکومت افغانستان می خواهد که سفارت خود را در یونان باز کند تا به مشکلات مهاجرین افغان رسیده گی شود."

هم اکنون هزاران مهاجر افغان که به گونه غیر قانونی به یونان رسیده اند و می خواهند از راه مقدونیه به اروپا بروند، در مرز یونان گیر مانده اند.

میلیسا فلیمینگ سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در اظهارات تازه خود گفته است که در بخش بسته شدن مرز به روی مهاجرین افغان کشور های بالکان همدیگر را ملامت می کنند.

مهاجرین افغان که بصورت غیر قانونی از طریق آب های ترکیه به یونان رسیده اند در قدم اول باید از مقدونیه بگذرند.

از سوی هم کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین وضعیت مهاجرین افغان را در یونان نگران کننده خوانده است.

نادر فرهاد سخنگوی این کمیشنری در کابل گفت که حکومت باید برای جلوگیری از بحران مهاجرت یک استراتیژی جامع را ایجاد کند.

وی گفت:

" ما نگران چنین وضعیت هستیم، من به این باور هستم که بخاطر رسیده گی به بحران فعلی ضرور است که یک استراتیژی جامع و همه جانبه بخاطر رسیده گی به این بحران ایجاد شود و از طرف دیگر هر اقدامی که اتخاذ می شود برای پناهجویان بشکل واضح ابراز شود و تفهیم شود، بناءً ما در کل نگران وضعیت هستیم آماده گی ارایه خدمات برای 200 نفر در حال حاضر در یونان داریم."

در حالیکه کشور های اروپایی بخاطر موضوع بستن مرز ها همدیگر را ملامت می کنند، مقامات حقوق بشر سازمان ملل می گویند که هم اکنون مهاجرین افغان که در بین مرز یونان و مقدونیه گیر مانده اند در شرایط سخت بسر می برند.

گفته می شود که حد اقل 2000 مهاجر بشمول اطفال در دو میدان بزرگ یونان و اطراف آن زنده گی می کنند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG