لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

غورځنک: گروه داعش در افغانستان یک تهدید جدیست


تواب غورځنک سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورځنک سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

در حالیکه حکومت افغانستان سرگرم گفتگو های صلح با طالبان است و انتظار دارد تا به خشونت ها در کشور پایان داده شود اما همزمان با آن نگرانی ها از گسترش حضور گروه داعش در نقاط مختلف کشور در حال افزایش است.

تواب غورځنک سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حضور و فعالیت داعشیان در افغانستان یک تهدید جدی برای امنیت افغانستان است.

به گفته وی، این گروه در حال تقویت بوده و حکومت افغانستان در این زمینه نگران است.

وی گفت:

"داعش گروه است که حاکمیت ملی هیچ کشور و هیچ ملت را به رسمیت نمی شناسد. در این شکی نیست که یکی از تهدیدات است که ما نگران اش هستیم. در این هم شکی نیست که گروه های تروریستی هم در منطقه و هم در افغانستان تقویت شده می روند."

گفته می شود که داعشیان در ولایت های ننگرهار، ارزگان، زابل و هلمند فعالیت دارند و اخیراً گزارش های به نشر رسیده که این گروه ها در ولایت های غور و غزنی، پکتیکا نیز آغاز به فعالیت کرده اند.

مقام های محلی در غور می گویند که در کنار حضور طالبان که از چند سال به این سو در نقاط مختلف ولسوالی تولک فعالیت داشتند، اکنون افراد وابسته به گروه داعش نیز در این ولسوالی به سرباز گیری شروع کرده اند.

عبدالبصیر قادری عضو شورای ولایتی غور می ‌گوید که بهار آینده برای باشنده ‌های این ولایت خطرناک خواهد بود.

وی افزود:

"تمام نهاد های امنیتی و استخباراتی در جریان هستند که شخص بنام ملا جلیل که قبلاً قوماندان طالب ها بوده و با گروه داعش بیعت کرده و با اشخاص دیگر بنام ملا مودود و مولوی محمد، نشست داشتند سرباز گیری و جلب و جذب دارند."

در این حال گل اسلام سیال سخنگوی ولایت زابل می گوید که این گروه به جلب و جذب شان در این ولایت آغاز کرده اما نیرو های امنیتی تلاش دارند تا جنگجویان این گروه را سرکوب کنند.

وی گفت:

"گروه داعش به جلب و جذب شان در این ولایت آغاز کرده اما پروسه جلب و جذب شان وسیع نیست. نیرو های امنیتی در هماهنگی با مردم آماده اند تا در برابر این گروه بجنگند و آنان را نابود کنند."

بختیار همت ځدران رئیس شورای ولایتی پکتیکا ادعای موجودیت گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش را در پکتیکا رد می‌ کند و می گوید که حضور این گروه در این ولایت یک تبلیغ بوده است.

حضور گروه اسلامی داعش و سرباز گیری آنان در افغانستان نگرانی های مردم را بر انگیخته است.

شهروندان کشور از حکومت می خواهند تا با برنامه ریزی های دقیق هر چه زودتر جلو افزایش فعالیت های گروه داعش را بگیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG