لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

ولسوالی خواجه سبزپوش فاریاب از وجود مخالفین مسلح پاکسازی شد


عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که دیروز جهت راه اندازی عملیات تصفیوی در ولایت فاریاب سفر نموده بود، در یک نشست مطبوعاتی در رابطه به نتایج عملیات معلومات ارایه نموده گفت که نیروهای امنیتی تحت قومنده وی عملیات نظامی را از ولسوالی خواجه سبزپوش فاریاب که در مسیر شاهراه عمومی میمنه – مزار موقعیت دارد، آغاز کرده و به گفته آقای دوستم این عملیات با دست آورده های خوبی همراه بوده است.

جنرال عبدالرشید دوستم که عصر دیروز در ختم عملیات نظامی در ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب در مورد نتایج عملیات پاکسازی با رسانه ها صحبت می کرد، گفت که در نتیجه راه اندازی عملیات تحت فرمان وی همۀ مواضع طالبان مسلح منهدم شده و حدود 20 قریه از وجود شورشیان پاکسازی شده است:

وی گفت:

" شما می بینید که همه سنگرهای طالبان که پیش روی من قرار دارد و از این جا معلوم می شود، کلاً از بین برده شد و در جریان عملیات 2 میل دهشکه، 1 میل زیکو1، 1 میل هاوان دشمن به دست آمد و بیشتر از 120 نفر به شمول قومندانان طالبان هر یک حمیدالله آخوند، عبدالملک و امان الله تسلیم شدند و همچنان بیشتر از 20 قریه تصفیه و تلاشی گردید."

آقای دوستم همچنان در ادامه افزود، ولسوالی خواجه سبزپوش از جمله ولسوالی های بسیار مهم فاریاب محسوب می شود و شورشیان طالب توانسته بودند که در ماه های اخیر، در نقاط مهم و استراتیژیک این ولسوالی مراکز و پوسته های ثابت خود را افراز و از آن محلات شاهراه عمومی و شهر میمنه را تهدید کنند:

" این مناطق بسیار مهم بود و طالبان مسلح هر روز سرک را به روی ترافیک می بستند و حتی خود شهر میمنه را نیز تهدید می کردند. پشت آن تپه ها شهر میمنه موقعیت دارد. "

معاون اول ریاست جمهوری همچنان در برابر این پرسش که تصمیم وی در خصوص سرنوشت افراد مسلحِ که در جریان عملیات دیروز تسلیم نیروهای امنیتی شده اند چیست؟

وی گفت:

" کسانی که به ما تسلیم شده اند، یک تعداد از قوم های پشتون ما در ساحه چارشنبه مربوط ولسوالی غورماچ و دیگرساحات ما آنها را بخشیدیم. درین جا دو گروپ از طالبان فعالیت دارند یک گروپ طالب و گروپ دیگر داعشی ها هستند که همین داعشی ها بیشتر فعالیت های تخریبی را انجام می دهند و سربازان و یا افراد بی گناه ما را سر می برند. این بار من آن گونه عمل نمی کنم که آنها بیایند و باز به صفوف طالبان بپیوندند. اگر آنها صد نفر باشند ما هم در کنار آنها صد نفر را توظیف میسازیم تا مطمین شدن، در کنار شان افراد و نیرو موظف می کنیم."

عملیات پاکسازی در ولسوالی خواجه سبزپوش فاریاب تحت قومنده جنرال دوستم زمانی آغاز شد که گروه طالبان درین اواخر مناطق زیادی را تحت کنترول خویش در آورده و ناامنی های را در مسیر شاهراه ایجاد نموده بودند.

به گفته معاون اول ریاست جمهوری، عملیات پاکسازی در سطح فاریاب تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت. چنانچه به گفته مقامات محلی فاریاب عملیات مشابه در منطقه ی خواجه ناموسی ولسوالی پشتونکوت تحت قومنده ی آقای دوستم امروز آغاز گردیده و هنوز در خصوص نتایج عملیات گزارشی در اختیار رسانه ها گذاشته نشده است.

گزارش: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG