لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

ارگ: تلاش های صلح با وجود حملات دهشت افگنی ادامه خواهد یافت


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری

همزمان با تسریع تلاش ها برای گفتگوهای مستقیم صلح، مخالفان مسلح حکومت افغانستان حملات خود را افزایش داده اند.

دیروز پایتخت کابل و ولایت کنر شاهد دو حمله انتحاری بود که در آن حدود 25 نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

مقامات دولتی گفتند که اکثریت قربانیان این حملات افراد ملکی بودند.

در این میان معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری گفت تلاش های صلح با وجود این حملات ادامه خواهد یافت.

سید ظفر هاشمی تاکید کرد که با گروهای که افراد ملکی را هدف قرار میدهند گفتگو صورت نخواهد گرفت:

" ما بخاطر آوردن صلح پایدار و صلح با عزت و با آبرو همچنان پا برجا می مانیم. می ماند موضوع حملات یا کشتار و شهادت افراد بیگناه توسط گروه ها، ما موقف خود را مشخص ساخته ایم. گروه های که می خواهند مردم ما را هدف قرار بدهند ما با آنها صلح و مصالحه نمی کنیم. "

تلاش های صلح از سوی حکومت افغانستان و چند کشور دیگر در این اواخر یکبار دیگر سرعت اختیار کرده است.

نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا برای مشخص ساختن نقشه راه صلح تاکنون چهار بار در کابل و اسلام آباد جلسه کرده اند.

ولی مخالفان به حملات خود در کابل و ولایات همچنان ادامه میدهند.

اسدالله ولوالجی یکتن از کاشناسان مسایل سیاسی افغانستان دیروز به رادیو آزادی گفت که استخبارات خارجی احتمالاً در این حملات دست دارند:

" می شود که دستگاه استخبارات که مخالف آمدن صلح در افغانستان هستند این کار را بکنند و هم می شود که طالب ها به صفت یک تکتیک بخاطر نیرومند جلوه دادن خودشان این کار را بکنند. این معمول است در تاریخ جنگ ها و صلح ها و چنین مسایل دستگاه استخبارات که نمی خواهد این پروسه ادامه پیدا بکند یا آغاز شود این کارها را بکنند. "

حکومت افغانستان در این اواخر فهرست اسامی ده نفر از رهبران پرنفوذ طالبان را به اسلام آباد فرستاده تا آنها را به اشتراک در گفتگوهای صلح قانع سازد ولی اسلام آباد گفته است که از همه گروه های مخالف حکومت افغانستان به مذاکرات دعوت شده است.

هرچند نماینده گان طالبان در چهار گردهمایی قبلی نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین حضور نداشتند اما گفته می شود که مذاکرات مستقیم صلح میان آنها و حکومت افغانستان هفته جاری از سرگرفته خواهد شد.

نخستین دور مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان در ماه سرطان گذشته در نزدیکی اسلام آباد صورت گرفت اما پس از اینکه خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان نشر شد دور دوم این گفتگو ها به تعویق افتاد.

حکومت افغانستان هشدار داده است که دَر گفتگو به روی طالبان برای همیشه باز نخواهد ماند و اگر آنها در مقطع زمانی مشخص به مذاکرات حاضر نشوند از امریکا، چین و پاکستان تقاضا خواهد کرد که طبق تعهدات خود در برابر طالبان عملیات نظامی انجام دهند.

XS
SM
MD
LG