لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

آتش بس در سوریه تا یک حدی رعایت شده است


ملل متحد و یک سازمان نظارت کننده حقوق بشر پس از نافذ شدن آتش بس در نیمه شب شنبه در سوریه از یک مورد محدود آتش باری در غرب این کشور گزارش دادند اما روز قبل از آن مواضع زیر تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق و شهر حلب در شمال این کشور شاهد بمباردمان شدید بود.

سازمان نظارت حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است گفت که پس از چندین سال برای اولین بار دمشق و اطراف آن دیروز آرام بود.

رامی عبدالرحمن رئیس این سازمان افزود که در لاذقیه هم آرامی است و در پایگاه هوایی حمیمیم فعالیت طیاره ها ملاحظه نمی شود.

قابل یاد آوریست که طیاره های روسی که برای حمایت رژیم سوریه عملیات می کنند در این پایگاه مستقر می باشند.

سازمان نظارت حقوق بشر در سوریه گفت چهل نفر از سربازان و نیروهای حامی رژیم سوریه و هژده نفر از شورشیان در جنگ شدید یک روز قبل از نافذ شدن آتش بس در ولایت لاذقیه کشته شدند.

در این میان، ستیفن دی میستورا نماینده خاص ملل متحد به آژانس خبر رسانی رویترز گفت در چند دقیقه اول نافذ شدن آتش بس از واقعات برخورد در دمشق و درعا گزارش داده شد ولی این شهرها به زودی دوباره آرام شدند.

او در جنیوا به خبرنگاران گفت احتمال زیاد وجود دارد که چنین واقعات تکرار شود. مهم این است که زود زیر کنترول در آورده شوند:

" ترک خصومت نیازمند یک معاهده صلح و مذاکرات طولانی نیست که بالاخره چنین گفتگوها زمانی صورت خواهد گرفت که یک آتش باشد، و زمینه چنین گفتگو ها در اینجا مهیا شده است. "

موافقه ترک خصومت یا آتش بس به میانجیگری ملل متحد، روسیه و امریکا به میان آمده و این دو کشور از طریق مراکز نظارت در لاذقیه، واشنگتن، مسکو، عمان و جینیوا آنرا پی گیری میکنند.

شورای امنیت ملل متحد این توافق را به اتفاق آرا تصویب کرده است.

ستیفن دی میستورا، نماینده خاص ملل متحد گفت اگر این توافق متارکه موفق شود دور دوم مذاکرات صلح میان اطراف درگیر در سویه یک هفته بعد آغاز خواهد شد.

در جنگ داخلی سوریه که به سال پنجم خو داخل شده است بیش از 250 هزار نفر کشته و میلیون ها تن دیگر بی خانمان شده اند.

XS
SM
MD
LG