لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

بزودی فرمان تقنینی اشرف غنی در مورد اصلاحات انتخاباتی صادر می‌شود


پس از آنکه تقاضا ها برای ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی افزایش یافت، ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید که فرمان تقنینی رئیس جمهور در زمینه بزودی صادر خواهد شد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت که این فرمان از سوی کابینه نیز تائید شده و با ختم رخصتی زمستانی وکلا جهت تصویب به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد:

" طرح پیشنهادی اصلاح نظام انتخاباتی از سوی کابینه افغانستان تصویب شده است مطابق به فیصله کابینه این اصلاحات طی یک فرمان تقنینی رئیس جمهور به پارلمان میرود قرار است که این فرمان پیش از پایان رخصتی پارلمان صادر شود به اساس این فرمان کار کمیته گزینش هم اغاز می شود پلان است که این فرمان تا دو سه روز آینده صادر شود. "

آوردن اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی افغانستان یکی تعهدات عمده حکومت وحدت ملی بوده است.

با آنکه رئیس جمهور غنی در خصوص اصلاح و تعدیل قانون انتخابات و تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی فرمان تقنینی صادر کرده بود اما این فرمان از سوی شورای ملی افغانستان رد و کار کمیته گزینش غیر قانونی عنوان شد.

اکنون حکومت افغانستان از شورای ملی این کشور تقاضا دارد تا به فرمان تقنینی دوم این حکومت رای مثبت بدهد.

در این حال ولسی جرگه می گوید که رئیس جمهور در رابطه به فرمان تقنینی اش در خصوص اصلاح انتخاباتی با اعضای شورا ملی افغانستان مشوره کرده است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به فرمان که در تضاد با قانون اساسی نباشد رای مثبت داده خواهد شد:

" هیات و روئسای هر دو مجلس با رئیس جمهور ملاقات داشته اند نظریات که ما داشتیم با وی در میان گذاشتیم سپس فیصله شد که همه چیز با مشوره با شما انجام خواهد شد ما مشوره داده ایم اگر در مطابقت با همان مشوره ما بود، در خدمت هستیم و در آن تهعد ما این بود که فرمان آنان مطابق با قانون اساسی می باشد. "

این در حالیست که هفته گذشته رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از حکومت خواست تا به نام اصلاح انتخاباتی فرمان های غیرقانونی را صادر نکند.

اما ریاست اجرائیه حکومت با تاکید روی اصلاحات انتخاباتی می گوید که کمیسیون های کنونی انتخابات جنبه قانونی نداشته و اصلاحات در قوانین با تبدیلی کمیشنران میتواند به انتخابات های آینده کشور حیثیت قانونی بخشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG