لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

بدتر شدن وضعیت محیط زیستی در شهر کابل، نگرانی های را برانگیخته است


اداره ملی حفاظت از محیط زیست از وضعیت بد محیطی شهر کابل و برخی از شهر های پر نفوس کشور، به شدت ابراز نگرانی می کند.

به گفته مسئولان این اداره افزایش جمعیت در کشور و بلند رفتن آمار شهر نشینی از عوامل عمده بدتر شدن وضعیت محیط زیستی و آلودگی هوا محسوب میشود.

کاظم همایون رئیس پلان اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان به روز یک شنبه در نشست نقش رسانه ها برای افزایش آگاهی دهی در باره محیط زیست در کابل گفت، هرچند طرح های جامع را به کابینه فرستاده اما پاسخ روشن از سوی آنان دریافت نکرده اند:

" نبود اراده سیاسی از سوی حکومت وحدت ملی، قانون شکنی دولتی، فقر فرهنگی و فقر مالی، ساختار اقتصاد بازار، بیشتر شدن نفوس، ادامه نا امنی، آب و هوای خشک، نبود سیاست های سبز و عدم هماهنگی میان ادارات دولتی از چالش های عمده برای اداره ملی حفاظت از محیط زیست است. "

مسئولان این اداره هشدار می دهند، که اگر حکومت موضوع محیط زیست را در اولویت کاری اش قرار ندهد، وضعیت محیط زیست در کشور بدتر می شود.

به گفته این مسئولان، در سال جاری وضعیت بدتر از سال ‌های گذشته ‌است.

کابل شهریست که به دلیل گنجایش کم، نفوس زیاد و بی ‌توجهی در زمینه محیط زیست آن در یک دهه گذشته به یکی از بدترین شهرها از لحاظ وضعیت محیطی و افزایش آلوده ‌گی در جهان مبدل شده‌ است.

از سوی هم برخی از کارشناسان محیط زیستی، خطرات ناشی از آلودگی هوا نگران کننده دانسته و تاکید دارند که باید برای حل این معضل رسیدگی شود.

نور احمد اخندزاده رئیس فاکولته محیط زیست پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفت که افغانستان متاثر از تغییرات اقلیمی است و حکومت باید هرچه زودتر برای حفظ محیط زیست در کشور دست به کار شود:

" متاسفانه تغییر اقلیم و آلودگی محیط زیست به دست بشر ایجاد شده و بسیار خطر ناک است. دولت و تمام شهروندان مسئول اند که به سهم خود برای کاهش و کنترول محیط زیست اقدام کنند. "

سوزاندن زغال سنگ، رابر و چوب، ترافیک بیشتر، نبود سیستم شهری و هم‌ چنان استفاده از جنراتورها و نبود برف و باران نیز از عوامل افزایش آلوده‌ گی گفته شده است.

بر اساس آمار وزارت صحت عامه افغانستان سالانه هزاران نفر بویژه کودکان به خاطر بیماری ‌های ناشی از وضعیت بد محیط‌ زیستی در افغانستان قربانی می ‌شوند.

در چهارده سال گذشته، از بدتر شدن وضعیت محیط زیست در کشور نگرانی های ابراز شده و به نظر می رسد که تاهنوز هم این نگرانی ها پابرجاست و ادارات دولتی نتوانسته اند مشکل اساسی محیط زیست را حل کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG