لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

کمک های ایران و روسیه با طالبان نگرانی های را برانگیخته است


شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان امور امنیتی افغان میگویند که حمایت و کمک های نظامی روسیه به مخالفین مسلح دولت نشان دهنده نقض حاکمیت ملی افغانستان است.

عبدالرحیم ایوبی یک عضو ولسی جرگه روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان باید در رابطه به کمک های نظامی ایران و روسیه با طالبان مسلح از خود واکنش جدی نشان دهد:

"حکومت افغانستان در برابر خاک خود مسئولیت دارد تا جلو اینگونه ناملایمات و جنگ های نیابتی را در خاکش بگیرد. باید از حکومت افغانستان به عنوان یک حکومت رسمی و به صفت یک نظام مشروع حمایت صورت گیرد، باید به حکومت افغانستان تجهیزات نظامی داده شود تا از آن در برابر طالبان، داعشیان و یا گروه های دیگر مخالف استفاده کند. نه اینکه به یک گروه تروریستی سلاح میدهند به این نام که گویا با این کار جلو فعالیت های داعش را میگیرند. "

آقای ایوبی می افزاید که حکومت مکلف است با استفاده از هر راه ممکن جلو جنگ های نیابتی را که از سوی کشورهای بیرونی در افغانستان براه انداخته میشوند بگیرد.

​اخیراً اداره استخبارات امریکا گزارش داده است که به تازه گی در ولایت کندز نزد جنگجویان طالب سلاح های جدید روسی دیده شده است.

آرشیف
آرشیف

این درحالیست که طاهر زهیر والی بامیان به روز یکشنبه از کشف یک دیپوی سلاح و مهمات مختلف النوع در این ولایت خبر داده گفت که بیشتر آن ساخت ایران است.

آرشیف
آرشیف

​پیش از این نیز گزارش های به نشر رسیده است که مقامات روسیه به هدف سرکوب گروه دولت اسلامی یا داعش با نماینده گان طالبان تماس های برقرار کرده اند اما گروه طالبان این موضوع را رد کرده است.

در عین حال عبدالودود پیمان نماینده مردم کندز در ولسی جرگه، نیز موضوع کمک نظامی روسیه با طالبان مسلح را تائید کرده میگوید پس از آنکه نیروهای امنیتی افغان طالبان مسلح را مجبور به عقب نشینی در امتداد مرزهای تاجکستان کردند، نیروهای سرحدی روسیه مانع ورود طالبان در مرزهای این کشور نشدند.

با این همه یک منبع معتبر حکومتی افغان که نخواسته از وی نام گرفته شود در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان نیز گزارش های را در خصوص کمک نظامی روسیه با طالبان دریافت کرده اند که در مورد تحقیقات ادامه دارد.

کارشناسان افغان، به مکلفیت های حکومت این کشور اشاره کرده میگویند که باید هرچه زودتر جلو مداخلات آشکار و پنهانی کشورهای بیرونی در امور افغانستان گرفته شود.

محمد یوسف امین زازی یکتن از این کارشناسان روز دوشنبه به رادیو آزادی روی اتحاد و همبستگی اقشار مختلف افغانستان نیز تاکید کرد:

"ما عواقب تصامیمی را که بیگانه گان در افغانستان گرفته اند در چهل سال اخیر دیده ایم و به همگان واضح است که غیر از تباهی، غیر از بربادی کشور کدام دستاورد دیگری نداشته، در دولتداری مسایل ارزنده ای که بسیار مهم است دولت باید به وعده های خود پابند باشد، عدالت را در کشور باید تامین کند، قانون را باید تطبیق کند زیرا به جز از این حکومت معنی ندارد. "

اعضای ولسی جرگه افغانستان بدین باور اند که در حال حاضر کشورهای امریکا و روسیه جنگ های نیابتی را در افغانستان راه اندازی کرده اند و از افغانها به حیث ابزار جنگ استفاده میکنند.

آنان تاکید میکنند که هرگاه کمک های نظامی در اختیار حکومت افغانستان قرار گیرد نه تنها در راستای تامین امنیت افغانستان کمک خواهد کرد بلکه تقویت نیروهای امنیتی افغان سبب نابودی گروه داعش در افغانستان خواهد شد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG