لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

نور: در نظام انتخابات افغانستان باید تغییر بنیادی آورده شود


رهبران حکومت همواره در اظهارات شان بر آوردن اصلاحات و تغییر در نظام انتخاباتی تأکید می کنند، اما کمیسیون مستقل انتخابات و شماری از نهاد های جامعه مدنی در ارتباط به چگونگی این اصلاحات نگران اند.

آنان می گویند که رهبران حکومت زیر نام اصلاح نظام انتخاباتی در پی تضمین منافع شخصی شان هستند و تلاش می کنند تا افراد مورد علاقه شان را در این پُست ها جاگزین کنند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات این اظهارات را روز دوشنبه در کابل حین تشریح ویب سایت موسسه امداد و انکشاف سریع به جوانان مطرح کرد.

وی گفت:

"اصلاحات در هر روند جایگاه خود را دارد ولی نه اصلاحات شکلی، حکومت فعلی افغانستان در فکر این است که کمیسیون مستقل انتخابات را هم مثل یک کیک تقسیم و نوش جان کنند، این یک ضربه جبران ناپذیر برای دموکراسی نوپای افغانستان است."

آقای نور افزود، بر اساس قانون اساسی افغانستان برگزاری انتخابات به وقت و زمان آن حق افغانها است و حکومت باید نیازهای مالی، تخنیکی و امنیتی آن را فراهم سازد.

شعیب ناصری رئیس موسسه امداد و انکشاف سریع گفت، به زودی برای آگاهی جوانان در مورد انتخابات سیمینارها و نشست ها را برگزار خواهند کرد.

وی تأکید کرده می گوید که حکومت باید خلا ها و مشکلات انتخابات قبلی را بررسی کرده، برای انتخابات آینده تدابیر جدی اتخاذ کند.

وی گفت:

"اگر اصلاحات به میان می آید باید در چوکات قانون باشد، اگر فرد مرتکب جرم شده باشد وی را به ارگان های عدلی و قضایی معرفی کند، تاریخ انتخابات را که کمیسیون اعلام کرده اگر این باشد و یا هم حکومت کدام زمان دیگری را در نظر دارد باید هر چه زودتر آنرا واضح و عملی سازد."

این اظهارات در حالی مطرح می شود که حکومت به تازه گی بر اساس پیشنهادات یک کمیسیون اختصاصی برای اصلاح نظام انتخاباتی تلاش های را آغاز کرده است.

در این زمینه قبلاً کمیته گزینش برای اصلاح نظامی انتخاباتی ایجاد شد اما با مخالفت ولسی جرگه افغانستان روبرو گردید و این جرگه کار این کمیته را غیر قانونی اعلام کرد.

مقامات افغان در این زمینه می گویند که برای فعال ساختن کمیته گزینش تلاش های قانونی را انجام خواهند داد تا راه برای اصلاح نظام انتخاباتی و انتخابات آینده هموار گردد.

آنان همچنان می گویند که بر آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی متحد هستند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"تلاش ما آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان است که پاسخگوی نیازمندی نظام انتخاباتی افغانستان باشد و مورد قبول و پذیرش مردم افغانستان قرار بگیرد و انتخابات به گونۀ برگزار شود که شفافیت داشته باشد و مردم احساس کنند که رای شان هدر نمی رود."

عبدالرحمن ننگ عضو نهاد اکسین یا نهاد جامعه مدنی برای انتخابات که در این نشست حضور داشت گفت، حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات در برخی موارد انتخابات قبلی قانون را مراعات نکرده و نیاز است تا در انتخابات آینده تغییر بنیادی ایجاد گردد.

حکومت افغانستان می گوید، بدون ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات نا ممکن است و این مسئلۀ است که جامعه جهانی نیز بر آن تأکید می کند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG