لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

کشت زعفران در افغانستان در حال افزایش است


انترنشنل بزنس تایمز
روزنامه انترنشنل بزنس تایمز در شماره اخیرش مقاله را در مورد تولید زعفران در افغانستان به نشر رسانیده و می نویسد، حاصلات این گیاه در سال 2016 به چهار تن خواهد رسید.

به نوشته روزنامه مقامات افغان می گویند دهاقین امسال 4 هزار کیلو زعفران تولید خواهند کرد و این گیاه جای کوکنار را خواهد گرفت.

آنها امیدوارند که تولید زعفران که کشت آن در افغانستان در حال افزایش است در تمام نقاط این کشور رایج شود.

انترنشنل بزنس تایمز از قول متخصصان می نویسد که افزایش تولید زعفران نه تنها دهاقین افغان را تشویق به عدم کشت کوکنار خواهد کرد بلکه افغانستان را کمک خواهد کرد به سمت خودکفایی برود.

آبزرور

روزنامه آبزرور چاپ بریتانیا در شماره اخیرش مطلبی را در مورد سفر خطرناک مهاجرین افغان به اروپا منتشر نموده است.

آبزرور قصۀ فیروز مظفری یک جوان افغان را نوشته که هر روز برای برادرش فرید تلیفون می کرد و احوال خیریت را می دهد.
فرید از زمانیکه برادرش فیروز سوار یک کشتی کوچک شده و از ترکیه راهی یونان شد در پریشانی لحظه شماری می کرد و دوستانش به او می گفتند که شاید چارچ موبایل فیروز تمام شده باشد.

ولی بالاخره معلوم شد که کشتی حامل فیروز همراه با یازد عضو دیگر خانواده اش غرق شده است.

اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت خبر کشته شدن یک قوماندان طالب از سوی یک زن را به نشر رسانیده و از قول مقامات می نویسد که این حادثه در ولسوالی خواجه بهاوالدین تخار رخ داده است.

گفته شده است که این قوماندان طالب می خواست وارد خانه این زن شود و خاص به این سبب که ورود مردان به خانه مردم مخالف رسوم افغانی است، این زن بر قوماندان طالب آتش کشوده او را کشت.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نیز مقاله را در مورد وضعیت هلمند به نشر رسانیده و از بیانات عبدالجبار قهرمان مسئول همآهنگی عملیات های نیروهای افغان در این ولایت یاد کرده که امیدوار است تغیری را در وضعیت هلمند وارد کند. به گفته قهرمان یکی از دلایل همین امید وی این شعر پشتو است که میگوید:
چی غوتی پسی وهی په لاس به درشی
چا ویل چی به دریا کی گوهر نشته؟

XS
SM
MD
LG