لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

کارشناسان: افغانستان به همکاری های نظامی روسیه ضرورت دارد


شماری از کارشناسان نظامی و اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه، نسبت به ادامه همکاری های نظامی میان روسیه و افغانستان ابراز خوشبینی می کنند.

در ادامه همکاری های نظامی میان کابل – مسکو، روسیه بار دیگر تعهد ادامه همکاری هایش در بخش های مختلف به خصوص در بخش نظامی با افغانستان را کرده است.

کارشناسان امور سیاسی و نظامی افغان روی اهمیت ادامه همکاری های نظامی روسیه با این کشور تأکید کرده می گویند که موثریت این همکاری ها بسته گی به تنظیم آن در یک چهار چوب منظم دارد.

فتح الله قیصاری یک عضو کمیسیون اموردفاعی ولسی جرگه، روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که در شرایط موجود افغانستان ناگزیر است تا برای تجهیز نیروهای امنیتی اش از روسیه کمک مطالبه کند.

آقای قیصاری از چگونگی کمک های امریکا با نیروهای امنیتی افغان انتقاد کرده گفت که همکاری های نظامی روسیه نسبت به ایالات متحده امریکا برای افغانستان موثر واقع شده می تواند.

وی افزود:

" امروز افغانستان مریض است از چهار طرف تروریستان لانه جور کردند، رئیس جمهور افغانستان امروز مجبور است تا دست اش را دراز کند تا یک مریضی اش را حل کند، سلاح های را که برای پولیس افغانستان داده اند از آن کرده بد ترین مدل تا حال در افغانستان نیست، پولیس همانطور ضعیف، اردوی ما مرمی های شان کمبودی می کند، سلاح های روسی امتحان شان را داده اند و در افغانستان کار می دهد."

این در حالیست که به روز دوشنبه رئیس جمهور محمد اشرف غنی هنگام دیدار با ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان و پاکستان گفت که حکومت افغانستان به زودی زمینه عملی شدن توافقنامه های امنیتی با روسیه را فراهم خواهد ساخت.

بر اساس چهارچوب توافقنامه های امنیتی میان افغانستان و روسیه، هر دو کشور در بخش های نظامی با همدیگر همکاری خواهند کرد و انتظار می رود که بر اساس همین چهارچوب با روسیه برخی از توافقنامه ها در بخش نظامی نیز به امضا برسند.

با آنکه بیشتر باورها بر این است که همکاری های نظامی میان افغانستان و روسیه حساسیت های را نیز در قبال خواهد داشت اما شماری از کارشناسان نظامی افغان با این گونه استدلال ها موافق نیستند.

حی گل سلیمان خیل یکتن از این کارشناسان می گوید که افغانستان در مشوره با متحدین بین المللی اش بخصوص ایالات متحده امریکا به همکاری های نظامی با روسیه ادامه خواهد داد.

وی گفت:

" اینکه دولت افغانستان و رئیس جمهور این کشور و مشاور امنیت ملی با روسیه قرارداد های را انجام می دهند، این همه بدون مشوره با امریکا صورت نمی گیرد. حتماً مشوره امریکا در این مورد وجود دارد و امریکا تائید کرده و امریکا هم نمی تواند از طریق کشورش و یا اروپا سکتور های امنیتی و دفاعی را اکمال کند و مجهز کند، از اینرو روسیه برای ما خیلی نزدیک است."

آقای سلیمان خیل می گوید که هر چند افغانستان به عنوان یک کشور مستقل حق دارد تا همکاری های نظامی و سیاسی اش را با سایر کشورهای جهان افزایش دهد اما در مورد روسیه باید رضایت امریکا را دریافت کند.

کارشناسان نظامی افغان می گویند که برای کنترول اوضاع نابسامان افغانستان تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغان حتمی است و حکومت باید برای پایان ناامنی ها از در مذاکره و صلح با طالبان مسلح پیش بیآید.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG