لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

برای تقویت خدمات صحی در افغانستان، شورای موقت طبی ایجاد شد


فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه

پس از انتقادات زیاد از روند خدمات صحی در افغانستان، حکومت فیصله کرد تا شورای موقت طبی را ایجاد کند که بر اساس آن خدمات صحی تقویت خواهد شد.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه به روز سه شنبه در مراسم افتتاح این شورا گفت اعضای این شورا تمامی موضوعات حقوقی مریضان و اشتباهات در بخش صحت را ارزیابی کرده و مصونیت داکتران و مریضان را حفظ خواهد کرد.

وی به این باور است که با ایجاد این شورا از یک سو کار داکتران معیاری شده و از جانبی دیگر کیفیت خدمات صحی بلند برده خواهد شد:

" در صورتیکه کسی کار میکند که به مریض ضرر میرسد از سوی این شورا تنبیه میشود و حتی جواز داکتر نیز گرفته میشود در ضمن با ایجاد این شورا اعتبار داکتران در سطح منطقه بهتر میشود بخاطر اینکه ما داکتران به تحصیل به خارج اعزام کنیم اکثر کشور ها تقاضا دارد که این داکتر از سوی شورا طبی منظور شده باشد. "

وزارت صحت عامه می گوید بالای این طرح از مدت ها پیش کار کرده و سرانجام این طرح در نشست کابینه تایید شد.

به گفته مسئولان این وزارت، شورای موقت طبی 24 عضو دارد و در یک سال آینده برای ایجاد شورای دایمی طبی اقدام خواهند کرد.

این شورا در حالی ایجاد میشود که همواره مریضان از عدم مصونیت شان، نبود جواز کار داکتران و تجربه آنان شکایت داشته اند.

از سوی هم فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی می گوید برای تطبیق اهداف شورای موقت طبی نصاب پوهنځی ها و پوهنتون های طبی را بازدید خواهد کرد:

" در نظر داریم نصاب و لابراتور ها را ارزیابی کنیم و معیار های لازم را رعایت کنیم و میخواهیم کمی ها و کاستی های نصاب، سیستم عملی کار ها، لابراتوار ها و شفاخانه ها را مرفوع نمایم. "

کبریل لینوت نماینده اتحادیه اروپا که در این مراسم حضور داشت گفت اتحادیه اروپا ایجاد این شورا را برای تقویت خدمات صحی مهم می پندارد زیرا در آن از تجربه کشور های دیگر استفاده خواهد شد.

وی می گوید پس از این حکومت افغانستان روند کار داکتران را بررسی کرده و نورم های بین المللی صحی را ترویج خواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG