لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

مروری بر برخی از روزنامه های جهان


واشنگتن پُست

روزنامهء واشنگتن پُست می نویسد که جوانان افغان در اوایلِ پس از سقوط رژیم طالبان، این گروه را بسیار بَد میدیدند.

به نوشته روزنامه، رفتار نادرست طالبان و اعدام های آشکار از سوی این گروه را به یاد داشتند و شاهد قیودات بر زنان و ریش ماندن جبری مردان بودند.

اما واشنگتن پست می نویسد که وضعیت امنیتی در افغانستان بعد از خروج نیرو های محارب خارجی از این کشور خراب شده است و جوانان افغان اکنون مثل زمان پس از سقوط رژیم طالبان نمی اندیشند.

روزنامه حرف های یک جوان 24 ساله افغان به نام خالد آصف را در مطلب جای داده که می گوید: وضعیت فعلی خیلی خراب است و این برایش مهم نیست که کِی به قدرت می رسد.

خالد افزوده است که طالبان اشخاص خوب نیستند اما به گفته او چهره های بد قیافه مانند آنها در هر جای موجود اند.

واشنگتن پست می نویسد که این تغییرِ نظر، همزمان با امید گفت و گو های صلح با طالبان ایجاد شده است.

به نوشته روزنامه، جوانان افغان در عین حال نمی خواهند که برخی چیز ها مثل آزادی بیان، حقوق زنان و دستاور های مانند خدمات انترنت قربانی صلح شوند.

نیویارکر

نیویارکر یک نشریه دیگر غربی در یک مطلب دستاورد های نزدیک به پانزده سال اخیر در افغانستان را زیر پرسش برده و سوال می کند که چی اندازه پول در جنگ امریکا در افغانستان به مصرف رسید و تا چی اندازه از زور کار گرفته شد؟

نشریه باز هم می پرسد که با این همه آیا چیزی اندک به دست نیامد؟

نیویارکر می نویسد که کانگرس امریکا حدود هشتصد ملیارد دالر را برای جنگ افغانستان تصویب کرد و 113 ملیارد دالر در بازسازی این کشور به مصرف رسیده است.

به باور نشریه این مقدار پول بیشتر از آن است که پس از جنگ دوم جهانی به پلان مارشال در جرمنی اختصاص داده شده بود.

نیویارکر در بخشی از مطلب این سخن سال 2008 جنرال دیوید پیترایس قوماندان عمومی پیشین نیرو های امریکایی در افغانستان را جای داده که گفته بود: از پول می توان مانند اسلحه استفاده کرد اما به باور نیویارکر این تلاش دامنهء فساد اداری را به حدی گسترش داد که برخی از مقام های نظامی اعتراف کردند که این پدیده برایشان به یک دشمن تبدیل شده است.

نشریه می نویسد که این پالیسی صرف یک تعداد را در افغانستان ثروتمند ساخت.

XS
SM
MD
LG