لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

تخار: افراد خشمگین دو فرد متهم به قتل یک داکتر را کشتند


مسئولان امنیتی ولایت تخار می‌گویند که به اتهام قتل یک داکتر دو نفر در ولسوالی چاه آب این ولایت از سوی پولیس باز داشت شده بودند، اما توسط مردان خشمگین ولسوالی یاد شده به قتل رسید اند.

سنت الله تیمور سخنگوی والی تخار در گفتگو با رادیو آزادی گفت، دو نفر که به اتهام قتل یک تن از داکتران مرکز صحی ولسوالی چاه آب این ولایت، از سوی پولیس بازداشت شده بودند، اما از اثر هجوم بیش هزار تن از باشندگان خشمگین این ولسوالی، در نتیجه این دو فرد متهم به چنگ مردان خشمگین افتاده و در محضر عام با سنگ و چوب به قتل رساندند:

" موج از افراد خشم‌گین که در هر ساعت رو به افزایش بوده و پولیس که حضور شان نیز در آن ولسوالی کم‌رنگ بود و برای شان خیلی مشکل بود که از موضوع به تمامی معنی حفاظت می‌کردند و ما هیئت را به ساحه فرستادیم هر مسئول قوماندان و یا ولسوال هرکدام شان غفلت کرده باشند، تحقیقات در مورد جریان دارد و طبق قانون با آنان برخورد صورت می‌گیرد. "

تیمور افزود، که این افراد خشم‌گین به ارگان‌های دولتی این ولسوالی نیز حمله کرده بودند.

سخن‌گوی والی تخار علاوه کرد، که در خصوص این حادثه هیئت ارگان‌های مربوطه غرض تحقیقات به آن ولسوالی اعزام شده و در صورتی‌که از سوی ارگان‌های دولتی غفلت شده باشد، عاملان آن تحت پی‌گرد قانونی قرار خواهد گرفت.

با این حال، نور محمد حکیمی قوماندان امنیه ولایت تخار به رادیو آزادی گفت که پس از بازداشت این دوفرد متهم، بیش از هزار تن از افراد خشم‌گین این ولسوالی بالای قوماندانی امنیه ولسوالی چاه آب حمله ور شده بودند، و پولیس تلاش کردن که افراد متهم را از چنگ مردان خشم‌گین نجات بدهند و به ولسوالی ینگلی قلعه منتقل کنند.

بر اساس گفته‌های قوماندان امنیه تخار، که پولیس این دو فرد متهم را از شهر ولسوالی چاه آب بیرون کرده بودند، اما در مسیر راه مردم قرا قصبات موتر نیروهای امنیتی را محاصر کرده و متهمان را از نزد پولیس گرفتن و با سنگ و چوب به قتل رساندند:

" بعد گرفتاری متهمان بیش از دوهزار نفر سرِ قوماندانی هجوم آوردن که شما قاتل را بدهید و نیروهای امنیتی تلاش کرده اند که این افراد متهم را به ولسوالی ینگی قعله منتقل کنند و در مسیر راه مردم قریه‌جات موتر پولیس را محاصر می‌کنند و 10 نفر پولیس که در یک عراده موتر رنجر این متهمان را انتقال می‌دادن متوقف می‌کنند و این افراد را از موتر پولیس پایین می‌کنند و با سنگ و چوب می‌کُشند. "

از جانبی دیگر حیات الله امیری رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون شمال‌شرق، محکمه صحرایی این دونفر متهم را در ولسوالی چاه آب تخار تقبیح کرد و از دولت خواست که جلو همچو موارد را در کشور بگیرد.

بر بنیاد گفته‌های امیری، که این افراد متهم به قتل یک داکتر، باید به ارگان‌های عدلی و قضایی محول می‌گردیدن و تا در آنجا در پرتو قانون محاکمه می‌شدند:

" ما طرف دار حاکمیت قانون هستیم که هرچیز باید از مجرایی قانونی اش توسط یک محکمه‌ی با صلاحیت در پرتون قانون باید کسانی‌که مجرم، متهم و مظنون هستند محاکمه شوند و باید محکمه عدلانه باشد و در این‌جا مردم هجوم آوردن و در حالت اش باید منسوبین پولیس تنفیذ احکام بکنند و به هر صورت وقتی‌که دولت وجود داشته باشد باید به هر مسئله از مجرایی قانون برایش رسیدگی شود. "

رئیس دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر، محکمه‌های صحرایی و انتقام‌جویی‌های خودسرانه را در کشور، ناشی از ضعف ارگان‌های امنیتی عنوان کرد و از دولت خواست که در زمینه اقدام جدی نماید.

قابل ذکر است که این دومین محکمه صحرایی است که در ولایت‌های زون شمال‌شرق توسط مردان خشم‌گین صورت می‌گیرد و باید گفت که سال گذشته نیز شماری ازباشندگان ولسوالی راغستان ولایت بدخشان، دو فرد متهم به قتل یک مولوی را در محضر عام در شهر راغستان به قتل رسانده بودند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG