لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

عامل 26 درصد مرگ و میر نوزادان در افغانستان انتانات است


احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه افغانستان
احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان برای جلوگیری از مرگ و میر نوزادان شیوه تازه را روی دست گرفته است.

مسئولان این وزارت می گویند که عامل 26 درصدی مرگ و میر نوزدان عفونت است که استفاده از این روش تازه می تواند جلو عفونت ها در نزد نوزادان را بگیرد.

احمد جان نعیم معین پالیسی وزارت صحت عامه به روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت: این روش استفاده از کلورهگزیدین یا مرحم است که در بند ناف نوزدان استفاده شده و مانع ورود میکروب به وجود نوزادان می شود.

وی گفت:

"تقریباً 26 درصد مرگ و میر نوزادان را انتانات تشکیل می دهند، بدون در نظر داشت اینکه ولادت ها در خانه یا در مرکز صحی صورت بگیرد کلورهگزیدین می تواند از مواجه شدن نوزاد به انتانات که از طریق ناف انتقال می نماید و باعث مرض کشنده می شود، جلوگیری کند."

هدف از اجرای این برنامه بهبود صحت نوزادان، افزایش کیفیت مهارت و مراقبت های ولادی و پایان بخشیدن به مرگ و میر نوزادان در کشور گفته شده است.

کلورهگزیدین در جریان چند ساعت از زمان تولد و اولین هفته حساس زنده گی تطبیق می شود.

به گفته مسئولان، این برنامه نخست در ده ولایت تطبیق شده و در جریان دو سال آینده در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

بر اساس آمار تازه وزارت صحت عامه، اکنون از هر هزار ولادت زنده، 77 نوزاد جان می بازد که این رقم در سال های گذشته به 100 نوزاد می رسید.

مسئولان این وزارت می گویند، حکومت افغانستان متعهد است که این رقم تا سال 2020 به 25 تن برسد.

از سوی هم کرین هولشاف رئیس منطقوی یونیسف در جنوب آسیا می گوید که استفاده از این روش راه حل بسیار ساده و قابل دسترس در مناطق دور دست و آسیب پذیر است.

وی افزود:

"تعدادی کمی از روش های دیگر قادر هستند تا مرگ و میر نوزادان را با قیمت مناسب یعنی کمتر از یک دالر، برای هر طفل کاهش دهند. مفیدیت این محصول طولانی بوده و با حداقل آموزش و تجهیزات به آسانی قابل تطبیق می باشد."

آگاهان امور صحی می گویند، هر چند در ده سال گذشته جامعه بین المللی پول زیادی را در بخش صحت کمک کرده اما هنوز هم مرگ و میر مادران و نوزادان، یک چالش بزرگ در کشور است.

ازدواج های اجباری و پیش از وقت، کمبود کارمندان صحی و عدم دسترسی به خدمات اساسی صحی، از عوامل اساسی مرگ و میر مادران و نوزادان در افغانستان خوانده می شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG