لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

عقب نشینی نیروهای افغان از برخی مناطق تاکتیکی است یا قصدی؟


در حالیکه حکومت افغانستان می گوید در کنار گفتگو های صلح برای جنگ های احتمالی موسمی آماده گی کامل دارد، اما عقب نشینی نیرو های افغان از برخی مناطق نگرانی های را به وجود آورده است.

به گفته مسئولین محلی امنیتی ولایت هلمند، موسی قلعه و نوزاد از جمله ولسوالی های هستند که نیرو های افغان از آن عقب نشینی تاکتیکی انجام داده اند.

اما عبدالمجید آخند زاده معاون شورای ولایتی هلمند این کار را قصدی دانسته گفت:

"این یک گپ واضح است که در عقب این دیگر مسایل وجود دارد عقب نشینی تاکتیکی نیست بلکه کار قصدی است که منطقه تخلیه شده است."

عمر ځواک سخنگوی والی هلمند در جواب این نگرانی اعضای شورای ولایتی می گوید که این یک عقب نشینی تاکتیکی و موقتی است و نیروهای افغان در آنجا پلان عملیات را دارند.

در یک مورد اخیر باشنده گان ولایت فاریاب به رادیو آزادی گفتند که نیرو های افغان از بازار خواجه موسی ولسوالی پشتونکوت و برخی مناطق نزدیک عقب نشینی کرده اند.

این مناطق دیروز در عملیات نظامی نیروهای امنیتی به رهبری عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور از طالبان تصرف شده بودند.

مسئولین محلی ولسوالی پشتونکوت همچنان می گویند که در نزدیکی بازار خواجه موسی نیروهای امنیتی موجود اند اما در آنجا جنگ نیست.

در کنار این نیرو های افغان از منطقه سراب ولایت ارزگان که با هلمند سرحد مشترک دارد خارج شده اند.

امیر خان بارکزی منشی شورای ولایتی ارزگان در صحبت به رادیو آزادی گفت که خلا در این مناطق باعث می گردد تا در ولسوالی های گیزاب و دهراود نا امنی ها دامن زده شود.

دوست محمد نایاب سخنگوی والی ارزگان به رادیو آزادی گفت که در منطقه سراب به موجودیت نیرو های امنیتی ضرورت نیست و اگر با تهدیدی روبرو شد از مناطق اطراف آن وضعیت را کنترول خواهند کرد.
وی گفت:
"این یک جریان عادی است، اداره ولایتی و سکتور امنیتی ما هر وقت که لازم ببینند نیروهای امنیتی را از یک جا بجای دیگر منتقل می کنند و یا در هنگام ضرورت گفته می شود که این قدرت را از یکجا بجای دیگر استفاده می کنند، این عمل را ما قبلاً هم انجام داده ایم و حالا هم انجام می دهیم."

از سوی هم برخی از رسانه های چاپی به نقل از برخی اعضای ولسی جرگه نوشته اند که اخراج نیرو های امنیتی از برخی مناطق در خصوص جور آمد با طالبان و پاکستان صورت گرفته است.

اما وزارت دفاع قبلاً گفته بود که این نوع عقب نشینی بخاطر آن انجام می شود که نیروهای امنیتی بخاطر جنگ خوب آماده گی گیرند.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG