لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

اکثریت اعضای شورای ملی، از آیندهء افغانستان نگران اند


شماری زیادی از اعضای شورای ملی افغانستان با توجه به چگونگی کارکرد های حکومت وحدت ملی نسبت به آینده این کشور خوشبین نیستند.

یک تحقیق تازه موسسهء دیموکراسی انترنشنل نشان میدهد که فقط هفت در صد از اعضای شورای ملی افغانستان برای آینده کشور خوشبین هستند اما اکثریت آنان به این نظر اند که وضعیت افغانستان روبه بحران است.

زکریا بارکزی یکی از نماینده های این موسسه یافته های تحقیق شان را که در اواخر سال 2015 میلادی تهیه شده است روز پنج شنبه در کابل با خبرنگاران در میان گذاشت:

" تنها 7 درصد اعضای شورای ملی به این نظر اند که افغانستان به راه درست روان است اما اکثریت آن به این نظر اند که بگونه نسبی یا مطلق طرف غلط روان است و علت اساسی را ضعف حکومت و نبود هماهنگی عنوان کرده اند. "

آقای زکریا افزود که این تحقیق را با در نظر داشت نا امنی ها، سیاست های حکومت، مذاکرات صلح و روند اصلاحات انتخابات افغانستان در نتیجه مصاحبه با 215 عضو هر دو مجلس شورای ملی این کشور آماده کرده اند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد، با آنکه روند مذاکرات صلح با طالبان مسلح محبوبیت گذشته اش را از دست داده است اما با آن هم شماری زیادی از اعضای شورای ملی از این روند حمایت می کنند.

به اساس این تحقیق، 42 درصد اعضای شورای ملی گفته اند که به دلیل نا امنی ها، رفتن آنان به ولایات شان ناممکن شده است و به گفته آنان نا امنی ها در ولایات شان در مقایسه با گذشته شدت گرفته است.

یافته های تحقیق انجام شده از سوی موسسهء دیموکراسی انترنشنل نشان میدهد که اعضای شورای ملی افغانستان از چگونگی کارکرد های هر دو رهبر حکومت وحدت ملی نا راضی بوده و در این میان حدود 14 درصد آنان دوام کار ریاست اجراییه را غیر قانونی میخوانند.

در این حال ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گوید که با اعضای شورای ملی بگونه مشترک کار میکند تا وضعیت کنونی کشور را مهار و صدای مردم را به اعضای کابینه برساند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" در مجموع این چنین سروی ها و تحقیق ها مورد اعتماد نمی باشد اما در هر صورت حکومت مسئولیت دارد تا برای بهبود وضعیت خواست های مشروع مردم را به زمان معین پاسخ مثبت بدهد و تعهدات داده شده با مردم را تکمیل کند. "

این همه ناامیدی در مورد آینده افغانستان در حالی از سوی اعضای شورای ملی کشور مطرح می شود که برخی کشور های خارجی نیز سال 2016 میلادی را سال آزمون دشوار برای حکومت این کشور خوانده اند.

با این همه برخی مقامات حکومت افغانستان گفته اند که آنان نیز از وضعیت کنونی کشور رضایت نداشته و برای آوردن تغییرات بنیادی تلاش دارند تا کشور را از مشکلات نجات دهند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG