لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

"در گفتگو های صلح، روی حقوق زنان هیچ معاملهء صورت نخواهد گرفت"


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

هر چند پیش از این شماری از فعالان مدنی ابراز نگرانی کرده اند که ممکن حکومت در گفتگوهای صلح با طالبان مسلح از حقوق زنان چشم پوشی کند، اما ریاست اجرائیه این نگرانی ها را بیجا میداند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان روز پنجشنبه در نشست به مناسبت هشتم مارچ یا روز جهانی زن در کابل یکبار دیگر تعهد کرد که حکومت در خصوص پیشرفت های تا حال صورت گرفته با هیچ کسی معامله نمیکند.

آقای عبدالله در کنار دیگر بخش ها توجه به مصونیت حقوق زنان را مسئولیت حکومت خواند و گفت غفلت در این قسمت برای مردم قابل قبول نیست:

" وقتی که خداوند این حق را به شما داده و در قانون اساسی کشور این مسئله تسجیل شده پس نه کس نیت این را دارد که خدای نا خواسته در این راستا معامله کند و نه حق اش را کسی دارد این اطمینان را برای شما میدهیم. "

آقای عبدالله در حالی بر مصونیت حقوق زنان در کشور تاکید میکند که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وضعیت نا مناسب زنان در کشور شکایت دارد.

سیما سمر رئیس این کمیسیون انتقاد میکند که در اکثر موارد با زنان برخورد تبعیض آمیز صورت گرفته زنان نباید در برابر خشونت ها خاموش بمانند:

" ما بخاطر رنگ آمیزی نباید جز یک ساختار باشیم، بخاطر انسان بودن و کرامت ما باید جز یک ساختار باشیم، از شکایت کردن و ناله کردن بیرون آئیم، ما به عنوان عضو فعال جامعه خود ما با همبستگی، صداقت و تمام توانمندی های خود باید مبارزه کنیم وحق خود را بگیریم. "

فعالان مدنی نیز گفته های مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر را پشتیبانی کرده و انتقاد میکنند که حکومت به گونه لازم برای زنان اهمیت قایل نشده است.

حمیرا ثاقب یکی از این فعال مدنی میگوید حکومت میخواهد با برگزاری نشست های نمایشی و کارهای کوتاه مدت حقوق زنان را ادا نماید اما این کار هیچ گاه وضعیت زنان را بهبود بخشیده نمیتواند:

" روز خوبی است برای اعتراض از وضعیت که امروز بعد از گذشت پانزده سال، پانزده بار تجلیل کردن هشتم مارچ هنوز هم وضعیت زنان افغانستان در حالت نا به سامانی موجود است. "

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و فعالان مدنی در حالی بالای حکومت انتقاد میکنند که وزارت امور زنان میگوید وضعیت زنان افغان در مقایسه به گذشته بهتر شده است.

دلبر نظری وزیر امور زنان در این نشست به پیشرفت های یک و نیم دههء گذشته در بخش زنان اشاره کرده و گفت از این پیشرفت ها هیچ کسی چشم پوشی کرده نمیتواند.

در مجموع تعهد مسئولان حکومت این بود که تا اندازه توان به حقوق زنان توجه کرده و در کنار آن سفارش کردند که زنان باید به آینده امیدوار بوده و در قسمت بهبود وضعیت شان با حکومت همکاری نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG