لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

ایران و افغانستان به گونه مشترک روی معادن سرمایه گذاری می‌کنند


بر بنیاد تفاهم نامه یی که به تازه گی ایران و افغانستان آن را امضا کرده اند، دو کشور روی معادن افغانستان سرمایه گذاری مشترک خواهند کرد.

وزارت معادن و پطرولیم افغانستان میگوید این تفاهمنامه زمینه سرمایه گذاری ها از سوی ایران و دیگر کشورهای منطقه را در افغانستان فراهم میسازد.

محی الدین نوری سخنگوی این وزارت روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در کنار سرمایه گذاری ایران در بخش معادن، کارهای عملی تحقیقاتی مشترک در حوزه زغال سنگ افغانستان بخصوص در غرب این کشور در سال آینده خورشیدی، نیز آغاز می گردد:

" این تفاهم نامه زمینه را برای سرمایه گذاری های مشترک افغانستان، ایران و کشورهای منطقه را فراهم می سازد که این خود یک دستاورد بزرگ برای افغانستان است. طبیعی است که امضای چنین تفاهم نامه زمینه افزایش همکاری های بیشتر را میان دوکشور فراهم میسازد. "

چین و هند دو کشوری اند که روی معادن افغانستان در چند سال گذشته سرمایه گذاری کرده اند؛ اما این نخستین بار است که تهران برای سرمایه گذاری در این بخش علاقه مندی نشان داده است.

پیش از این، رئیس جمهور ایران در دیدار با رئیس جمهور غنی در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران بروکسل در روسیه، از وی خواسته است تا فرصت سرمایه گذاری بر معادن را برای سرمایه گذاران ایران در افغانستان فراهم سازد.

با این حال در اعلامیه ریاست اجرائیه آمده است که در دیدار وزیر معادن ایران با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان گفته شده که ایران تمامی تجارب اش را در بخش معادن با افغانستان شریک خواهد ساخت.

با این همه شماری از کارشناسان اقتصاد میگویند اگر این تفاهم نامه مدیریت گردد، دستاور به دنبال خواهد داشت در غیر آن این تفاهم نامه بیشتر به سود ایران تمام خواهد شد.

حسیب الله موحد یکی از کارشناسان امور اقتصادی میگوید هر گونه سرمایه گذاری که از سوی کشورهای منطقه در بخش معادن افغانستان صورت می گیرد، باید نظارت جدی صورت گیرد و در قرارداد ها شفافیت وجود داشته باشد:

" اگر مدریت شود خوب است؛ اما آنچنان دستاورد و نتایجی که ما انتظار داشته باشیم در چنین شراطی و فساد گسترده یی که وجود دارد و نظارت کامل که وجود ندارد ممکن زمینه سوء استفاده ها از چنین تفاهم نامه ها بیمان آید. در گام نخست باید از بنیاد تغییرات بیاریم و هر پروژه یی که روی دست گرفته میشود باید نخست زمینه هایش فراهم گردد، افراد علمی برای عملی ساختن آن گماشته شوند و آموزش ببینند. "

ایران در چند سال گذشته در بخش‌های سرک سازی، انتقال برق و پروژه های زیر بنایی با افغانستان همکاری داشته است.

وزارت معادن افغانستان میگوید با تفاهم نامه یی که به تازه گی میان دو کشور امضا شده است، در کار تجارت افغان ها سهولت بمیان خواهد آمد و نیز زمینه کار پروژه های بزرگ و کوچک را در بخش تجارت و معادن فراهم خواهد ساخت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG