لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

عبدالله عبدالله: در پروسه صلح، هیچ معاملهء پشت پرده صورت نمی‌گیرد


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

در حالی که از یک طرف بر نتایج گفتگوهای صلح با طالبان مسلح خوشبینی های وجود دارد از سوی دیگر این روند میان برخی حلقات نگرانی های را بوجود آورده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان حالا میگوید که حکومت هیچگاه در پروسه صلح پشت پرده معامله یی را انجام نمی‌دهد.

آقای عبدالله که در مراسم یاد بود از بیست و یکمین سالروز مرگ عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در کابل صحبت میکرد در این مورد بیشتر گفت:

" میخواهم به ملت قهرمان خود اطمینان بدهم که هیچ معامله پشت پرده صورت نمی گیرد، صلح خواست همه شماست و در عین زمان حفظ حقوق مردم و دست آورد های مردم افغانستان وظیفه و مسولیت همه ماست. "

پیش از این برخی از اعضای شورای ملی ابراز نگرانی کرده بودند که برخی مناطق به هدف امتیازدادن به طالبان در گفتگوهای صلح از سوی حکومت در اختیار این گروه قرارداده میشود.

موضوع که مسئولان حکومت آنرا یک نوع عقب نشینی تکتیکی از مناطق عنوان کرده اند.

در چهارمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین فیصله صورت گرفت که گفتگوهای مستقیم میان نماینده گان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در هفته اول ماه مارچ صورت می گیرد.

محل این گفتگوها اسلام آباد خوانده شد اما تاریخ دقیق آن تا حال مشخص نشده است.

به تازه گی سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان در یک نشستی در واشنگتن گفته است که این گفتگوها تا ده یا پانزده روز آینده برگزار میگردد.

از سوی دیگر محمد محقق معاون رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در مراسم یاد بود از بیست و یکمین سالروز مرگ عبدالعلی مزاری روی تجهیز بهتر نیروهای امنیتی تاکید کرد:

" ما باید بیشتر کار کنیم، ما باید در تجهیز قوای هوایی افغانستان تلاش کنیم ما باید سلاح های را که در اردوی ما است پرکنیم ما باید پولیس ملی ما را تقویت کنیم و الی به ساده گی وضعیت قابل تغییر است. "

آقای محقق همچنان از مصالحه با گروه های حمایت کرد که به گفته وی از جنگ دست کشیده و خشونت را کنار می گذارند.

حکومت افغانستان پیش از این گفته است که در برابر گروه های که به صلح حاضر نمیشوند اقدام نظامی میکند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیامی که به مناسبت بیست و یکمین سالروز مرگ عبدالعلی مزاری فرستاده بود گفت که حکومت افغانستان به هدف مصونیت زنده گی مردم بیگناه از استعمال مشروع قوه خود داری نخواهد کرد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG