لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

چرا سرتاج عزیز از نفوذ پاکستان بر طالبان افغان اعتراف کرد؟


سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان

با آنکه طالبان اشتراک خود در گفتگو های صلح را تا کنون تایید نکرده و نه هم تاریخی برای مذاکرات مستقیم صلح تعیین شده است اما یک مقام وزارت خارجه پاکستان به خبرگزاری آلمان گفته است که ممکن این مذاکرات در دو یا سه روز دیگر راه اندازی شود.

پیش از این محمد نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز گذشته گفت، بر اساس فیصله دور چهارم نشست چهارجانبه که در کابل برگزار شد، تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات مستقیم میان نماینده های حکومت افغانستان و طالبان ادامه دارد اما تاریخ برگزاری این مذاکرات تا کنون تعیین نشده است:

" کمیته هماهنگی نشست چهار جانبه در تاریخ 23 فبروری در کابل توافق کردند که تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان را ادامه خواهند داد و انتظار میرود این مذاکرات در هفتهء اول ماه مارچ راه اندازی شود. این مسئولیت هر چهار کشور عضو نشست چهار جانبه است که این گروه را به میز مذاکرات بکشانند. تلاش ها ادامه دارد اما تا کنون تاریخ برگزاری این مذاکرات تایید نشده است. "

معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت که قرار است گفتگو های مستقیم صلح با طالبان مسلح از ده تا پانزده ماهء مارچ برگزار خواهد شد.

برخی آگاهان بدین باور اند که رهبران طالبان تمایل به اشتراک در مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را دارند. آن رهبران طالبان که حکومت افغانستان از سال های سال میگفت در پاکستان بسر می برند اما اسلام آباد حضور آنها در خاک پاکستان را رد می کرد.

اعتراف اخیر پاکستان که رهبران طالبان و خانواده های آنها در خاک اینکشور زندگی می کنند و از خدمات صحی بهره می برند بسیاری ها را متعجب ساخته است زیرا پاکستان از 2001 میلادی پس از سرنگونگی رژیم طالبان در افغانستان مکرراً حمایت و حضور این گروه در خاک اشرا رد می کرد.

سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدراعظم پاکستان بتاریخ اول مارچ در واشنگتن طی سخنرانی در یک مرکز تحقیقاتی در مورد اینکه آیا پاکستان می تواند طالبان افغان را آماده به مذاکرات صلح کند گفت: رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کنند و کشورش بالای آنها نفوذ دارد.

سرتاج عزیز گفت: حکومت پاکستان می تواند فعالیت طالبان را در این کشور محدود سازد، خدمات صحی و دیگر امکانات را از آنها گرفته و در صورتیکه به اشتراک در مذاکرات صلح آمادگی نشان ندهند حد اقل آنها را از خاک خود بیرون کند.

برخی آگاهان می گویند: اظهارات سرتاج عزیز نه اشتباه لفظی بوده و نه هم بدین معنی است که اسلام آباد می خواهد از حمایت دوست دیرینه خود ( گروه طالبان) دست بکشد. به گفتهء منابع برعکس مقامات در اسلام آباد تلاش دارند تا به جهانیان نشان دهند که بالای گروه طالبان نفوذ دارد و در حالیکه حکومت رئیس جمهور اشرف غنی و کشور های دیگر خواهان پایان جنگ در افغانستان اند، پاکستان می تواند طالبان را آماده به نشستن به میز مذاکرات کند.

سمیع یوسفزی خبرنگار و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان و پاکستان می گوید، هدف از اظهارات سرتاج عزیز اینست که نفوذ اسلام آباد بر طالبان را به جهانیان نشان دهد.

آقای یوسفزی می گوید:

" هر چند طالبان تلاش کنند که خود را از پاکستان دور کنند و به مردم نشان دهند که تحت نفوذ پاکستان نیستند، اسلام آباد به همان اندازه تلاش می کند که به جهانیان به خصوص به امریکا، چین و افغانستان نشان دهد که طالبان اگر ضعیف اند یا قوی نمی توانند از کنترول نفوذ پاکستان خارج شوند. "

در همین حال برخی از آگان امور بدین باور اند که طالبان اخیراً به شمول روسیه و ایران با برخی کشور های دیگر تماس برقرار کرده اند که از آنها حمایت کنند.

خوشال خلیل یکی از کارشناسان سیاسی به اشاره با اظهارات اخیر سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نواز شریف می گوید، پاکستان هراس دارد که نفوذ خود بالای طالبان را از دست خواهد داد.

به گفتهء آقای خلیل:

" طالبان در قطر دفتر دارند، برخی رهبران شان در ترکیه هم دیده شده اند و ترکمنستان هم با طالبان روابط خوب دارد. اگر پاکستان اکنون این اظهارات را نکند ممکن طالبان از یک آدرس دیگر با حکومت افغانستان داخل مذاکره شود و امتیازات را که پاکستان در مذاکرات می خواهد آنرا ممکن از دست بدهد. "

به باور برخی آگاهان، زمانیکه ماموریت رزمی نیرو های امریکایی در 2014 میلادی در افغانستان پایان یافت، پیشروی های طالبان در جنگ به آنها این امتیاز را داد که بدون نفوذ اسلام آباد بگونه مستقل عمل کنند.

در همین حال گفته میشود که طالبان اکنون به گروهء مبدل شده اند که قدرت های بزرگ مانند امریکا، اروپا و چین تماس های مستقیم با این گروه را برقرار کرده و بنابرین طالبان برای مطرح کردن خود به جهانیان دیگر نمی خواهند زیر نفوذ اسلام آباد قرار داشته باشند.

XS
SM
MD
LG