لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

پاکستان بالاخره پذیرفت که رهبران طالبان در این کشور اند


تایم

مجله تایم چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان بالاخره پاکستان اقرار کرد که رهبران طالبان در خاک این کشور بسر می برند.

مجله به سخنان اخیر سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان اشاره می کند که گفته است پاکستان بالای رهبران طالبان نفوذ دارد و می تواند از این نفوذ خود استفاده کند.

به نوشته مجله تایم هر چند حضور رهبران طالبان در پاکستان یک سر افشا شده بوده و همه در مورد آن سخن می گویند، اما این اولین بار است که یک مقام بلند رتبه پاکستان تصدیق می کند که طالبان در دایره نفوذ این کشور قرار دارند.

جالب اینست که بعد از این سخنان سرتاج عزیز خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پاکستان توضیحات خواسته اند، ولی او از جواب واضح خود داری کرده و همین قدر بیان کرد، سرتاج عزیز چیزی را گفته است که باید می گفت.

ستراتفور

نشریه ستراتفور در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان با آمدن جنرال نو امریکایی به افغانستان برخورد نو با حالات این کشور صورت خواهد گرفت.

به نوشته نشریه با تقاعد فرمانده قبلی قوای امریکا در افغانستان جنرال جان کمپبل اکنون جنرال چهار ستاره امریکا جان نیکلسون فرماندهی 9800 سرباز امریکایی را در افغانستان به عهده گرفته و ماموریت حمایت قاطع ناتو را رهبری می کند.

نشریه می افزاید که تعیین جنرال نیکلسون در یک مرحله خیلی حساس صورت گرفته است زیرا مذاکرات چهار جانبه برای آغاز گفتگو های صلح افغانستان آغاز شده و افغانستان یک سال خونین را به عقب گذاشته اند.

به نوشته نشریه ستراتفور، طبعاً وقتی که یک فرمانده نو روی کار می آید، با خود برنامه های نو را می آورد و تعیین وی در چنین مقطع زمانی نشان دهنده ستراتیژی نو امریکا در افغانستان نیز بحساب می رود، ولی این را فراموش نباید کرد که جنرال نو امریکایی یک میراث بسیار پیچیده و دشوار را در افغانستان به عهده گرفته است و آنهم در یک زمانی که موسوم نو جنگ در این کشور آغاز می شود.

اما به نوشته نشریه بزرگترین چالش جنرال نو امریکایی باز هم تقویه اردوی افغانستان و جلوگیری از فرار سربازان آن و برخورد با فساد در صفوف آن می باشد.

XS
SM
MD
LG