لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

"برای مدیریت بهتر امور، همآهنگی میان قوای سه گانه مهم است"


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می گوید که برای مدیریت بهتر امور، همآهنگی میان قوای سه گانه این کشور مهم است.

رهبران حکومت وحدت ملی در حالی به افزایش همآهنگی میان هر سه قوه دولت تاکید می کنند که مقامات افغان و خارجی سال 2016 میلادی را تا حدی پر چالش خوانده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می گوید که سال جاری میلادی برای این کشور مهم بوده و هر سه قوه دولت باید در مسایل ملی با همآهنگی بیشتر کار کنند.

آقای غنی روز شنبه در نشست مشترک کابینه و اعضای شورای ملی در کابل گفت که متعهد به حفظ تعادل میان هر سه قوه بوده و تلاش دارد تا کار های آنان بگونه بهتر به پیش برود.

وی گفت:

"بر اساس قانون اساسی همآهنگی و تعادل میان هر سه قوه مهم بوده و قانون اساسی واضح ساخته که هر سه قوه استقلال دارد.

کار هر قوه سنجیده شده اما مسایل ملی به همآهنگی همه نیاز دارد، ما نیز فضای همآهنگی و همکاری را به میان میآوریم."

نشست سران حکومت وحدت ملی با اعضای کابینه و شورای ملی در حالی برگزار می شود که اعضای شورای ملی از رخصتی های زمستانی برگشته اند و ممکن موکلین شان از آنان خواست های را مطرح کرده باشد.

رهبران حکومت نیز می گویند که در این نشست نیز اعضای شورای ملی مشکلات مردم را با وزرا در میان گذاشته و برای آن راه حل دریافت خواهد شد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که رئیس استخبارات امریکا پیش از این گفته است که ممکن افغانستان در سال 2016 میلادی با خطر سقوط سیاسی رو به رو شود.

جان کیمپبل قوماندان پیشین نیروهای ناتو در افغانستان نیز به مجلس سنای ایالات متحده گفته است که به علت عدم رهبری و مدیریت درست نیروهای امنیتی افغان در جنگ با مخالفان مسلح دولت به مشکل مواجه شده اند.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می گوید، اگر در سال روان میلادی همآهنگی میان قوای سه گانه دولت نسبت به سال های قبل افزایش نیابد ممکن چالش ها بیشتر گردد.

وی گفت:

"با توجه به استقلال و صلاحیت های قوای سه گانه اگر در سال جاری روی همآهنگی و همکاری بیشتر نسبت به قبل کار نکنیم خدا نخواسته مشکلات بیشتر خواهد شد، اما چنین نشست ها است که در این زمینه با ما کمک می کند."

رهبران حکومت وحدت ملی در حالی به افزایش همآهنگی و همکاری میان قوای سه گانه دولت تأکید می کنند که به تازه گی یک سروی نهاد دموکراسی انترنشنل نشان می دهد که حدود نود درصد اعضای شورای ملی در مورد فعالیت های حکومت ابراز نگرانی کرده اند.

با اشاره به این نگرانی ها به نظر می رسد که حکومت وحدت ملی سعی می کند تا کار هایش را نسبت به گذشته منظم ساخته و قناعت شورای ملی و حمایت مردم را بدست آورد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG