لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

استادان معترض: فرمان رئیس جمهور مغایر قانون اساسی است


اعضای اتحادیه استادان پوهنتون های افغانستان در اعتراض به فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد شرایط کاری برای آنان مظاهره کرده و در یک حرکت نمادین جنازه تحصیلات عالی را روی شانه های شان انتقال دادند.

این استادان با سردادن شعار ها گفتند، در صورتیکه رئیس جمهور به سن هفتاد سالگی یک کشور را اداره کرده می تواند پس استادان نیز در سن 65 سالگی می توانند برای جوانان تدریس کنند.

این استادان که تعداد شان به ده ها تن می رسید روز شنبه با راه اندازی تظاهرات در شهر کابل فرمان تقنینی رئیس جمهور که در مورد سن تقاعد و درجه تحصیلی استادان پوهنتون ها صادر شده است را در مغایرت با قانون اساسی خوانده و یک بار دیگر خواهان تعدیل آن شدند.

نقیب الله سهاک و خلیل الرحمن سروری دو تن از این استادان این فرمان را برای نظام تحصیلات عالی افغانستان مشکل ساز خوانده گفتند:

"این فرمان که امضا شده غیر عادلانه بوده و مشکلات جدی را دامنگیر نظام تحصیلات عالی افغانستان ساحته است."

"اگر این فرمان تطبیق شود، مطمئیناً دامن تحصیلات عالی در کشور برچیده خواهد شد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با صدور یک فرمان تقنینی سن تقاعد استادان را از ۷۵ به ۶۵ سال کاهش داده و در مورد استادانی که در شش سال ترفیع علمی نکرده اند گفته است که منفک خواهند شد.

در این فرمان همچنان آمده است که افراد دارای سند لیسانس نمی توانند به عنوان استاد در پوهنتون ها راه یابند.

استادان پوهنتون های دولتی افغانستان پیش از این نیز چندین بار در اعتراض به این فرمان رئیس جمهور دست به تظاهرات زده اند.

خواستیم در مورد خواست استادان پوهنتون های افغانستان نظر ریاست جمهوری و وزارت تحصیلات عالی افغانستان را نیز داشته باشیم اما آنان در این زمینه خاضر به سخن گفتن نشدند.

اما فریده مومند وزیر تحصیلات عالی پیش از این گفته است که وی پس از صحبت با رئیس جمهور برای این استادان تا یک سال دیگر مهلت گرفته تا اثرهای علمی شان را به چاپ برسانند و ترفیع کنند.

در این حال تاج محمد اکبر رئیس اتحادیه استادان پوهنتون های افغانستان می گوید، اگر به خواست های آنان رسیده گی نشود به حرکت های مدنی جدی تر ادامه خواهند داد:

"از امروز حرکت ما جدی تر تا بسته کردند چهاراهی ها، بر افراشتن خیمه ها در مقابل ارگان های که مسئول اولیای ملی و منافع ملی خود را می دانند، خواهد بود."

اعضای اتحادیه استادان پوهنتون های افغانستان بر جنبه سیاسی این فرمان اشاره کرده گفتند که این دستور کشور های همسایه بوده و تلاش صورت می گیرد تا چهره های را به عنوان استادان وارد پوهنتون های کشور سازند که موضوع مذهبی، قومی و زبانی را دامن می زنند.

این استادان می گویند که اگر به خواست های شان رسیده گی نشود پروسه امتحان کانکور را تحریم کرده و به حرکت های مدنی شان همچنان ادامه خواهند داد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG